Fortsätt till huvudinnehåll

Barcelona Söndag 28 december 2015

Söndag var en dag vi mest strosade runt i stan. Gick affärsgatan ner där det mesta var stängt trots att klockan var 11 men det var söndag och många kanske lediga pga helgerna.

Kom så småningom fram till garnaffären där Greta kommit med garnet hon färgat till mig. En helt underbar färg. Ska bli sockor till mig är det tänkt. Fast just nu hänger det på väggen vid mitt skrivbord så jag kan titta på det. Tycker det är helt fantastiskt snällt att hon erbjöd sig att färga garnet i den kvaliten eftersom det inte fanns. Har lite kontakt med henne på Fb så det är jättekul att träffa henne i verkligheten.

Här är det lila garnet + de andra tre härvorna jag köpte. Alla utom det turkosa är sockgarner, som är ett silke/merinogarn, lite tunnare och perfekt till en sjal.

All you knit is love heter butiken som ligger runt hörnet vid Picassomuseet.

Var in på ett galleri som hade väldigt fina tavlor och foton. Jean-Francois har tagit bilder av en massa hus i Barcelona och sen lagt ihop dem till ett jättestort foto. Tog ingen bild på den men det fanns en bok med honom som vi kollade lite på. Kul ide och häftigt resultat.

Installation?

Lite kyrkor eller katedraler hanns också med. Santa Maria del Mar

Maffigt kyrkfönster

Takdetalj

Gotiska katedralen


Mässa i den främre delen så besökare och icke mässdeltagare fick hålla sig i bakre delen.

Interiörbild. 

En smal gränd

Min butik??!!

Här åt vi inte men det kanske vi kan göra nångång, verkar ha fått bra recensioner

Här åt vi däremot. Lunch, det mesta är ekologiskt och närproducerat. Väldigt god mat. Vi hittade den här när vi var i Barca för 1,5 år sedan.

Ljusspel i fontänen på Placa de Catalunya.

På kvällen åt vi på en restaurang som Bernt hittat på Tripadvisor, plats 80 av 7500 i Barcelona. Jättegod mat men servicen var sådär, de strulade till det med notan och beställningen så vi hade fått betala för mycket om vi inte kollat. Vi brukar göra ett överslag och gissa vad notan kommer att sluta på så det är ju bra i såna här fall. Jag åt en marinerad skinkstek som låg på en bädd av fint strimlade rotsaker, till det en aubergineröra. Jättegott. Till dessert delade vi på en creme catalana som var fluffig och jättegod. Top 3 på den här resan. Lite kul att vi hittat nya matställen den här resan via Tripadvisor och inte gått på måfå som vi brukar göra. 

Sista kvällen i Barca, lite vemodigt men ändå skönt att få åka hem imorgon.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....