Fortsätt till huvudinnehåll

Februari

Februari var en väldigt aktiv månad kan jag konstatera.

Hann med tre föreläsningar. Nisse Simonsson, på bilden, pratade om Kosten, motionen och sömnen. Han är pensionerad läkare och har jobbat som kirurg i Östersund under en massa år. Nu föreläser han och skriver böcker om bl.a hjärnan. Han är rolig och inspirerande att lyssna på. Han pratade mycket om lågkolhydratkost, Omega 3 och omega 6, att vi behöver mera omega 3 eftersom vi får i oss alldeles för mycket omega 6 med dagens matvanor och att det leder till inflammationer och ohälsa. Sen om vikten av att röra sig minst en halvtimme varje dag och att sova tillräckligt.

De andra två föreläsningarna handlade om Matkvalitet och gifter i vår vardag och hur man kan undvika dem. Svaret på båda är att välja ekologiska och miljövänliga produkter i första hand.

Syfestivalen! Jag och SF tillbringade en hel dag där. Jag provade på att spinna med pinne och slända. Vi testade decoupage. Handlade lite smått och gott. Nästan inget garn eftersom min stash är rätt välfylld och jag ska i första hand använda garn ur den.
På bilden kollegorna som var med. MsB var också med men åkte hem innan lunchen och kom inte med på bild.

Broderikursen. En gång kvar på den och den har verkligen väckt mitt intresse. Sen har ju PT, SF och jag ätit middag på Orkidé innan kursen.

Bernt och jag var på vårsalongen på Liljevalchs förra helgen. Det är nog den bästa vårsalongen jag varit på, så mycket fint och inspirerande. Blir så imponerad av vilken kreativitet det finns.

Som att klä in symaskinen, arbetsbordet, stolen mm med stramaljbroderier. Eller göra häftiga fåglar av aluminiumburkar.

Sen det imponerande broderiet Schlager som mätte säkert 3 * 2 meter med bilder för olika schlagers. Så fint gjort, jag har många år kvar att komma dit. Bernt fick nästan slita mig därifrån :)

Förutom allt det så middagar och luncher med trevliga personer. Fotopromenad med fotobrudarna från jobbet, varit på mitt första stickcafe...

Nu får vi se hur mars blir... Den blir säkert jättebra :) såklart....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....