Fortsätt till huvudinnehåll

Ristafallet och Blanktjärnsrundan

Ett knippe bilder från förra helgens utflykt till Ristafallet och Blanktjärntjärnsrundan i Vålådalen.
En fin tur med många vackra vyer.

Ristafallet består av två fall och har en fallhöjd på ca 14 meter. Det är ett av Sveriges största vattenfall. 

En närmare bild på det vänstra fallet.

Häftiga vattenångor

Nedanför fallet.

 Sedan åkte vi till Vålådalen för att gå Blanktjärnsrundan. Ett väldigt populärt vandringsmål visade det sig. Vi som många andra gick, andra sprang och en del cyklade.
Vålån

En fin lav som lyste upp med sin gröna färg.

Vålån uppifrån Nipan

Lite blandad terräng, den första delen i skogen. Lite lerigt emellanåt och lite jobbigt att gå i leran tyckte jag.

Fina mossiga myrar.

En höhässja på Matskålsängarna

Lite is på bäcken vi passerade då och då.

Så vackert skimmer och ljus över den här myren.

Svårt att återge på bild men jag tyckte det var så häftigt med molnen över fjällen långt där borta.

Den lilla bäcken igen och nu närmar vi oss Östra Blanktjärn

Blanktjärn, helt klart vatten som skiftar i grönt/turkos. Färgen beror på en kemisk reaktion pga vad vet jag inte. Fint är det i alla fall.

Samma vy som ovan fast lite större perspektiv.

Fjällen har lite vitt på sig.

Här ser man mer av det turkosa vattnet på grusåsen ovanför. 

Här finns en film från några som åkt skridskor på Blanktjärn. Så klar is att man ser fiskarna genom isen.

Vägen tillbaka till bilen var jobbig tyckte jag, mer uppför än jag väntat så jag tänkte ge upp och stanna där men det fick jag inte för sonen. Vi kom i alla fall tillbaka till bilen när det nästan börjat skymma och när vi satte oss i bilen började det spöregna. Bra timing.

En härlig dag trots allt. Vill gå den igen när det inte är så lerigt och jag mår bättre, dvs inte ont i höften/benet och inte har en förkylning på gång. Men jag är nöjd att jag fixade det. 25000 steg och ca 1,6 mil visade stegräknaren.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....