Fortsätt till huvudinnehåll

You and me and a Manatee

Så var det äntligen dags för en av de stora höjdpunkterna på resan. Att snorkla och titta på sjökor eller manater. Jörgen, Erika och jag hade bokat platser i Crystal River där det finns många sjökor. 

Kallt som tusan var det den dagen, runt 10-12 grader (det har varit runt 20-29 de andra dagarna) men det var bra att det var kallt för då kommer sjökorna ner till Crystal River där det är varmare. De behöver ha minst 20 grader eftersom de inte kan hålla värmen själva.

En sjöko kan bli upp till drygt 3 meter lång och väga över ett ton så de är stora. De tillbringar hälften av tiden med att ligga på botten eller i vattnet och sova och går upp till ytan var 5-10e minut för att andas. Resten av tiden äter de sjögräs.

Framme vid dykcentret fick vi sätta på oss våtdräkter, och det behövdes verkligen. Första gången jag använt våtdräkt. Prova ut glasögon och titta på film om sjökor, hur vi skulle  uppföra oss osv. Vi var 9 i vår båt som snorklade. Sen var det en hel del andra ute också.

Här är ett knippe bilder från snorkelturen. De är tagna av Cody som var med och guideade oss.
Jag köpte en engångskamera men har inte framkallat bilderna. Troligtvis är de inte i klass med Codys bilder.

Första stället vi stannade på hittade vi den här sötnosen, en kalv som är ca 2-3 år. Den diade och var fortfarande tillsammans med mamman. Hanarna brukar stanna lite längre hos mamman än honorna.
Så den här ska nog snart klara sig själv.

Den låg där och vilade, rullade runt lite och verkade inte ett dugg besvärad över att vi var där och simmade runt den.

En otrolig upplevelse att få se dessa djur i sin naturliga miljö och få komma så pass nära som nån meter ifrån. Man får inte komma simma nära eller röra dem om de inte kommer självmant och vill ta kontakt. Framför allt ska man vara försiktig om de har ungar.

På väg upp till ytan



En bild på mig under ytan....


Här har kalven hittat mamma och diar. Bröstvårtan sitter vid fenan, vi funderade på om det är för att de ska kunna dia när mamman ligger på botten.

Kände mig rätt genomfrusen när jag varit i vattnet kanske en halvtimme. När vi kom upp i båten bjöd kaptenen på varmt kaffe eller choklad och lite snacks.

Sen fortsatte vi till ett annat ställe där det skulle finnas flera och det fanns det men vattnet var grumligt pga att det var lågvatten och för många som rört upp lera från botten så jag såg inget.

En jätterolig och häftig tur som jag kommer att minnas länge. Är så glad att jag gjorde det.

Den här fick vi lyssna på när vi åkte tillbaka efter snorklingen :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....