Fortsätt till huvudinnehåll

Montera glas mm

Kom en massa annat i vägen, jobb, midsommar och kanske lite gruvande för att montera glasen.
Men när semestern började så var växthuset första prio. Bernt monterade takfönstren, med och utan självöppnare/-stängare.

 Så kom det spännande momentet att sätta i glasrutorna. Kändes lite scary men det gick bra. Här har jag börjat med rutorna längst ner. Man fäster dem med silikon och "flugben" mellan rutorna på höjden är det Z-krokar. var lite fundersam över dem eftersom de var olika långa men ett samtal till Willab redde ut det.


97 glasrutor totalt. De ligger förpackade i olika paket beroende på var de ska sitta.

 Ett ovärderligt verktyg för glasmontering. En glaslyftare. Köpte den på Biltema för 90:- och den funkade hur bra som helst. Jag satte alla glas på sidorna och första raden på taket själv. När vi kom till taket och högst upp på gavlarna hjälptes vi  åt, Bernt klättrade och la på silikon och jag lyfte  upp glasen osv till honom.

Arbetet fortskrider. Enligt bruksanvisningen ska man börja med taket men så blev det ju inte eftersom jag började längst ner.

 Klart!!! Alla glasrutor på plats. Såå nöjd. Nu återstår putsning av alla rutor, men sen så.

Bernt pustar ut. Alla rutor putsade och inredning på gång. Min dröm har ju varit att kunna sitta i växthuset också och inte bara ha det till växter.

 Vi funderade på att ha två stolar längst in i växthuset, men kom på att soffan vi hade på balkongen i Väsby passar bra där. Vi köper till en bit till i mitten så den blir tresitsig så kan man ju faktiskt ligga där och vila om man vill. .... och det vill man/kvinna säkert :)

 Pallkragar för plantering. Hade tänkt ha 4 lådor totalt med två kragar i varje men det blir tre istället. Bättre höjd då. Dessutom blir det för trångt med 4 stora så det får bli 2 stora och 2 små istället.

 Här har vi planterat i lådorna. Små tomatplantor som inte blivit så mycket av, aubergine, lite kryddor mm. De stora tomatplantorna som står ute får fortsätta göra det tills vidare. De har blivit jättekraftiga och har både blommor och tomater på gång. den här sommaren är verkligen fantastisk.

 Klart för invigning.

Champagnen kyld och serverad. Vi öppnade flaskan utanför, tordes inte ta risken med att krossa en ruta. Champagnen var god och vi satt ute och njöt länge .)


 En av kolvarna till de självöppnande fönstren ville inte vara med, oljan läckte ut på golvet. Har reklamerat den och ny kolv är på väg.


 Utifrån. 

 Den trasig kolven till fönsteöppnaren

Förslutningen till den trasiga kolven.

Sitter just nu i växthuset och bloggar. Wi-fi't räcker hit så det är perfekt.
Så nöjd över att det är klart och att det blivit som vi tänkt oss. Livet är gott.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....