Fortsätt till huvudinnehåll

Datorer!!!!!

Jag har en hatkärlek till datorer, hatet riktar sig främst mot Windows då men även andra produkter. Har ägnat en hel del tid åt det senaste veckan. OBS - det här blir nog rätt tekniskt....




Fick ett jättebra erbjudande på en intern 3TB HDD som jag inte kunde motstå. Eftersom min dator är hyfsat ny trodde jag... (1,5 år, vilket inte är så nytt i datavärlden men som var bland det bästa då) så borde det väl funka med lite uppdatering av bios osv. Men se det gjorde det ju inte fanns ingen bios- version som stöder diskar över 2,1TB och SATA3. Har testat 'allt' läst massor med sidor på forum osv. Det finns ju alltid fler med samma problem om nu det är nån tröst. När man kopplar in hdd så visar den bara 746GB istf 3TB.

Demonterade sonens dator också, som har väntat nån månad på att bli fixad, för att jag behövde lite kablar osv. Den fick ett nytt grafikkort så nu är den fitforfight igen.

Tillbaka till 3tb då, fick ju ge upp till slut och åkte till Webhallen och köpte ett kontrollerkort för SATA3. Då visar den 3tb både i bios och i diskhanteringen men då kommer nästa problem. Disken går inte att formattera och det låter lite tick tick och det brukar vara ett dåligt tecken. Reklamation nästa....

Som om det inte räckte då så i förrgår ville min Mac (Mac Beth) uppdatera Mac-os till en ny version. Efter det kom jag inte in. Då är det krypteringsprogrammet som ställer till det. Man måste uppdatera det först innan man uppdaterar os hur man nu ska kunna veta det. Dessutom andra gången det händer så nu åker det programmet ut....

Och när jag svär över datorer, operativsystem osv så ler Bernt då vet han att jag snart löst problemen.... fast det kändes lite som att ge upp att köpa ett kontrollerkort. Jag ska styra tekniken, den ska inte styra mig.

- Skickat från min iPhone

Kommentarer

  1. :/ detta inlägg sa mig egentligen inte mycket... Jag är totalt hjärndöd när det kommer till sånt :D

    SvaraRadera
  2. Kämpa på - du kommer att segra till slut!

    SvaraRadera
  3. @Philip, känns som om det är 2-0 till mig just nu så förutsättningarna är goda.

    @Cissi och Sus - ber om ursäkt för det, att det blev så tekniskt men jag behövde skriva av mig frustrationen..... (.....eller så försöker jag leva upp till mitt rykte som teknik/data-nörd ;) )

    Kram på er!

    SvaraRadera
  4. Hahaha, det är kul att man är så olika :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....