Fortsätt till huvudinnehåll

Monstret eliminerat


 
På kvällen efter operationen var Bernt och Jennie och hälsade på. Bernt tyckteayt jag såg oförskämt pigg ut när han tog den här bilden ca 6 timmar efter op. Ja jag ligger i sjukhussängen och fångar pokemons finns ganska många här, inga ovanliga tyvärr och ett pokestop som går att nå emellanåt.

Varför det är ett monster, det kallas Teratom eller dermoid. Teras kommer från grekiskan och betyder monster. Sa det till läkaren som opererade mig att det var ett monster och kom från grekiskan. Jag vet, jag är grek sa hon 😉

Kom till Danderyd vid 7.30 igår och fick börja med att duscha och byta om till op-kläder. En fancy skjorta med öppen rygg. Strumpor att ha under operationen. Lite nålar och glukosdropp  sockerchock för mig som äter väldigt lite socker normalt.

Sen vänta och vänta. Jag var nr 2 i operationskön för dagen. Min rädsla och skräckslagenhet hann förbytas till otålighet, halvt uttråkad och lite förväntan.

Nåväl 12.20 var det dags. Fick lite smärtstillande och ner till op där ett helt gäng väntade på mig. Två narkosläkare, två kirurger, sköterskor mm tror jag. Alla grejade en massa gav mig lugnande, syrgas, stack nålar. Pratade lite med läkaren om vad som skulle göra och vad de fick göra för mig  så vi var överens om det. Sen minns jag inget förrns jag började komma till liv några timmar senare framåt halvfem. Då tyckte personalen att jag skulle vakna och sitta upp. Jag var sååå trött och ville inget hellre än fortsätta sova. 

Upp till avdelningen och fick en efterlängtad mugg kaffe och en macka. Godaste på länge faktiskt. 
Kände/känner mig förvånansvärt pigg och mår bra mot vad jag trodde jag skulle göra. Trött och lite ont ja men inte som jag föreställt mig. Nu blev det tre titthål istället för ett buksnitt som vi pratade om när jag träffade läkaren inför op, men det är bara positivt. Läker snabbare och mindre ont. Kanske att jag boosat min kropp på flera sätt hjälpt mig att jag mår så bra nu. Kan väl iofs komma bakslag när jag kommer hem. 

Sov hyfsat bra inatt. Vaknade till några gånger. Vid halvsju tyckte jag att jag sovit klart. Bad om lite mera alvedon mot ontet. 

Träffat läkaren som opererade och vi pratade om operationen och att jag kan åka hem idag.  Är sjukskriven ett tag, ska ta det lugnt och vila och inga tunga lyft. Nu väntar jag på att Bernt ska vara klar med sitt möte inne i stan. Ser bilen ute på parkeringen här från mitt fönster på 10e våningen. 

Fantastisk sjukvård vi har i det här landet. Blir så väl omhändertagen och det känns verkligen tryggt. Känner mig tacksam att mitt monster är eliminerat. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....