Fortsätt till huvudinnehåll

Everglades

På juldagsmorgonen checkade vi ut från vårt boende i Fort Myers och körde ner tilll Everglades för ta att ta en tur med airbåt genom träskmarkerna och förhoppningsvis se några alligatorer och kanske andra djur. Everglades är en Nationalpark och täcker ett område på 6105 km² och är ett världsarv. Sen 1993 finns det även med på listan över hotade världsarv.

De här båtarna tar 6 personer så det blev perfekt att vi fick en egen båt.

 Är det här verkligen en bra idé eller kommer nån, t.ex jag att ramla i vattnet och bli uppäten av en alligator.... Min familj påstår att jag är dålig på att göra konsekvensanalyser, förstår inte alls hur de menar. Jag tycker det är häftigt och spännande och en chans att få ta lite bra bilder ....

 Den här unga damen är 2 år och heter passande nog Nibbles. Matte som för övrigt älskade sin lilla alligator och pussade på henne skulle ha kvar henne ett halvår till sen skulle hon omplaceras.

 Ut i bushen och bitvis körde vår kapten rätt långsamt men drog på emellanåt så det var bara att hålla i hatten, rätt coolt faktiskt.

 Det finns 3 olika sorters Mangroveträd, röda, vita och svarta. Det är de röda som växer i Everglades och det är de enda? träd som kan växa i saltvatten.  De ser till att rena vattnet och är viktiga för miljön.

 De flesta av vattenvägarna är naturliga, det finns några raka långa som är konstgjorda som den ovan.
Fantastiskt vackert att åka fram genom gröna kanalerna.

 Ooops, en alligator.... Den här var inte så stor men tillräckligt stor för att jag inte skulle vilja möta den.

 Vi var nog inte så intressanta....

 En av de andra båtarna som var ute samtidigt.

 Den här var betydligt större och inte så sällskaplig av sig.


Nästa stopp var vid de här sötnosarna. De är mindre än på andra ställen. Tydligen blir är de mindre ju närmare ekvatorn man kommer. Alligatorer äter gärna tvättbjörnar, de fångar dem genom att slå med svansen och kan nå så högt som 2/3 av sin totala längd.

 De var väldigt nyfikna och såg ut som om de gärna ville hoppa ombord på vår båt.

 Så häftigt att kunna se och fota dem på bara nån meters håll.



 Vår kapten och guide Mark. Han var bra på att berätta om Everglades och vad vi såg där.

Yiiihaaa, ropade han glatt varje gång han sladdade till med båten :)

"If you don't like the weather in Florida, just wait for ten minutes and it will change"

Tillbaka till där vi startade. En mycket trevlig och intressant tur som tog ca en timme.

Nöjda fortsatte vi vår resa till nästa stopp Clearwater, mer om det i nästa inlägg.

Vi räknade alligatorer efter vägen från Everglades när vi fortsatte norrut, Erika såg drygt 20 bredvid vägen, nån var faktiskt på vägen också.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....