Fortsätt till huvudinnehåll

Barcelona dag 2 - 30 april

Sista april som är vår bröllopsdag hade vi bokat biljetter till Sagrada Familia. Vis av tidigare år när vi först köat för att köpa biljetter och sedan köat för att komma in var det ett smart drag.

På vägen dit tänkte vi gå in i Casa Battlo men det var vi ju inte ensamma om så det sparade vi till en annan dag. Lite småregnigt så Bernt och jag köpte varsitt paraply strosade vi till Sagrada Familia istället. En liten paus på vägen för kaffe och croissanter, som riktiga katalaner typ.

Bygget fortskrder, nu har de börjat med det stora mittentornet. Hela katedralen är planerad att vara klar 2026 till 100-årsdagen av Gaudis död. Han blev påkörd av en spårvagn då och dog några dagar senare.

 Bernt, Ann-Mari och Peter poserar framför ingången.

 Utsmyckning vid ingången, kan inte komma ihåg att jag sett den tidigare så den kanske har kommit dit sen sist eller också ser jag nya saker varje gång. Mitt 3:e eller 4:e besök i Sagrada Familia. Det har hänt massor på de tio åren. Första gången vi var där så var det en byggarbetsplats inne i kyrkan nu använder man den för gudstjänster osv.

 Taket, så fins med ljuset Det är nåt jag fascineras av hur Gaudi har designat för att få in ljuset.

Lite trollskt med ljuset bakom pelarna.

 Spiraltrappa upp till ett av tornen.

 De vackra kyrkfönstren som jag aldrig kan se mig mätt på...

 Det här är så otroligt vackert

 Mera kyrkfönster...

 Gaudis skiss och det färdiga resultatet till altaret i kapellet som ligger under katedralen. Det var tyvärr inte öppet men nångång ska jag se det också och även åka upp i tornet. Inte sista gången jag/vi åker till Barcelona.


Efter besöket i Sagrada Familia åt vi en sen lunch på en restaurang. Bernt och jag åt Paella som var god.

Förra gången vi var i Barcelona åt vi på en restaurang som heter Cera 23 dit vi kom av en slump. Mailade dem i lördags och frågade om de hade något bord ledigt, fick svar ganska snabbt att tyvärr så var det fullt. Frågade om de hade något bord ikväll (sista april) och det hade de kl 22.

Efter lite softande på hotellet så gick vi dit och kom dit vid halvtiotiden så vi var tidiga. Såklart var vårt bord inte klart då så hovmästaren följde med oss ut och sa att vi kunde gå till en pub 50 meter bort och ta en drink så länge så skulle han hämta oss när vårt bord var ledigt. Så det gjorde vi och strax efter tio kom han och hämtade oss och några till som också väntade på bord.

Lite roligt att vi fick samma bord som förra gången när Bernt och jag var där. Jag gjorde en repris även på maten och åt oxkind, lika gott den här gången. De andra åt långkokt lamm tror jag och var också väldigt nöjda. Sen creme catalana med hallon, mmmmm.  Det här är nog en av de bästa restaurangerna jag varit på. Så fantastiskt trevliga, god mat och man känner sig så välkommen. När vi gick så så kom han ihåg vad jag hette eftersom det var jag som bokat.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....