Fortsätt till huvudinnehåll

Altea dag 1

Uppe långt före gryningen i söndagsmorse och tog en taxi ut till flygplatsen. Hann prata lite med miss B och A innan de tog flyget till Rhodos. Kul att träffa A och att hon återhämtat sig så bra. Skönt att se.
Allt flöt på, flyget i tid, hittade igen flygbussen och fick vänta lite och sedan en taxi till hotellet i Altea. Checkade in och sedan var det bad i Medelhavet som lockade mest.

Steniga stränder i Altea, runda stenar som slipats av havet. Svårt att kliva i och ur havet på ett snyggt sätt men spelar roll. Skönt som tusan i vattnet.

Långt där borta ser man Calpe-klippan som är ett landmärke. Med lite fantasi kan man se att det är en jätte som ligger där.

Mera medelhavet med underbara färger på vattnet.

JA kom ner till stranden och vi pratade om hur hon hade planerat veckan.


 Calpe-klippan. Bakom den ligger byn Calpe som är en stor semesterby.

Hotellet jag bor på ligger vid strandpromenaden så jag både ser och hör havet från mitt rum. Mitt rum är det näst längst upp under något rött som hänger. Inget märkvärdigt hotell, rent och fyller sin funktion, god mat, alltid fullt i restaurangen och dessutom är det tyst på kvällar och nätter.


Tog en promenad på kvällen längs strandpromenaden för att se hur det ser ut. Fina blommor som jag inte vet vad de heter. Kantad med restauranger med många olika kök, lite butiker men inte så många. Mycket folk ute eftersom det var fiesta, där man hedrar kristna och morernas helgon.


 Här är den alltstå, Pepes bodega. Fast där åt inte jag. Fick bli ett annat ställe för mig. Sallad eftersom jag inte var så hungrig.

Tidig kväll både för mig och solen, behövde sova ut efter en lång dag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....