Fortsätt till huvudinnehåll

Montering och golv

Det tar sin tid att bygga växthus, många moment med att skruva ihop alla delar. Som tur är har vi haft fantastiskt väder i hela maj och halva juni. Många lediga dagar med alla helger. 



Här sätter Bernt fast taknocken, jag har byggt ihop de flesta delarna var för sig. Trodde att jag skulle kunna sätta ihop delarna också men det gick jag bet på. Man måste vara två, dels för att inte sidorna ska vika sig och sen var det väldigt pilligt att få ihop hörnen. Men till slut så....


Nu är hela stommen på plats och Bernt har börjat fylla på med stenmjöl.


Nu är ett tjockt lager stenmjöl på plats, vi har trampat och försökt få det så jämnt som möjligt.
Sen sågade vi till en bräda i samma bredd som huset och drog den över stenmjölet för att få en jämn yta.


Vi fick rätt sten till slut. Här ligger de och väntar på sin plats. För ett par helger sen var Bernts bröder här och eftersom de blir rastlösa av att inte ha nåt att göra flyttade de på grushögarna som låg vid den ena infarten och 2,5 ton marksten. Det gick snabbt när det var många som jobbade.Mycket tacksam för den hjälpen.



Nu är golvet på plats. Jättesnyggt. Jag är jätteglad att jag stod på mig för att få det vi beställt och inte accepterade nåt "i-stället-för". Dörren är också på plats. Började skruva ihop fönstren förra helgen men gav upp till slut, kom lite regn och myggen och knotten var hur envisa som helst. Myggen kan jag stå ut med men knotten är värre.

Nu saknas som sagt fönstren som ska sitta uppe i taket, vi behöver hyra en kapmaskin för att dela stenar till början och slutet av raderna, stuprör och så att sätta dit glasen. Det blir spännande. En vecka till semester och då har vi tiden att göra klart.

Champagneglas är inköpta och champagnen klar att lägga på kylning.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....