Fortsätt till huvudinnehåll

Växthusbygget fortsätter

Vi beställde marksten till golvet i växthuset. Rödmix och när leveransen skulle komma var det viktigt att nån var där för att kvittera. Eftersom jag kan jobba på distans så passade det bra att jag jobbade därifrån då.

Leveransen kom och jag vet inte vad de förväntar sig när de ska leverera, att det är en slät asfaltplan antagligen eftersom de har en vanlig pallyftare. Det här går inte sa chauffören och tänkte ställa pallen på vägen, det går inte att köra pallyftaren på grus. Jag erbjöd mig att hämta några plankor och sagt och gjort, då gick det bättre. Den här får vi aldrig härifrån sa han.


 Pallen som väger 1250 kg hamnade i alla fall så att den inte står i vägen, för trafiken.

När han lastat av kollade jag på stenarna och tyckte de såg väldigt grå ut. Inte mycket rött där inte. Mycket riktigt, vi har fått fel sten. Grå istället för rödmix!!

Kollade beställningen hos Bygghemma och det var rätt beställt hos dom, men i nästa steg hos Bender så hade det blivit fel. Ringde Bygghemma och reklamerade och förklarade att om de skulle hämta tillbaka stenarna så fick de nog komma med en kranbil.

De beklagade så mycket och skulle kolla vad som gått fel och hur de kunde lösa det. Återkom med ett erbjudande om att vi kunde behålla leveransen men få rabatt på 10 - 20%. Nej tack sa jag. Jag vill ha det vi bestämt. Nästa dag återkom de med ett nytt bud, vi kunde behålla stenarna gratis. Nej tack, sa jag igen, det blir nåt "istället för" och då kommer vi bara att ångra oss.

Senare samma dag så kom ett nytt erbjudande, vi fick behålla de grå stenarna och få en ny beställning med rätt sten. Ok, så blev det. Det är dyrare för dom att hämta igen den felaktiga leveransen och dessutom leverera en ny.

Så bara att invänta en ny leverans då.....


 Jennie och Tommy var hos oss på helgen och jobbade som tusan med att köra makadam och fylla grunden till växthuset. Sen ska det på en markduk och stenmjöl och på det markstenen.

 Jag byggde ihop gavlarna och nu kan man se ungefär hur det kommer att se ut. Ser fint ut tycker jag :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....