Fortsätt till huvudinnehåll

Böcker

Jag har kommit igång ordentligt med boklyssnandet igen och det känns så bra. Enda?  fördelen med att ha restid 2 timmar per dag... Har hittat lite nya, för mig, författare som jag lyssnat på.

Hans Koppel, som är en pseudonym, har skrivit 4 böcker under det namnet. Den första jag lyssnade på var "Kommer aldrig mer igen" och är en spännande psykologisk thriller, där en kvinna blir kidnappad och inspärrad i en källare 200 meter från sitt eget hem. Allt eftersom rullas historien upp varför just hon osv. Per Ragnar som uppläsare var bättre än jag väntat mig. 

Romanerna är en triologi med fristående delar, den första "Vi i villa" är lite av en satir över hur det är att bo i ett villaområde, med avundsjuka, intriger osv.... Den andra heter "Medicinen" och är lite chic-lit som utspelar sig på en tidningsredaktion,  med en frånskild tvåbarnsmor som inte har det så lätt med sin psykopatiske chef. Har hunnit halvvägs i den och ser fram emot den tredje boken. De är inte så långa 2-3 timmar per bok men välskrivna och fångar intresset direkt. Me like.

Elaine Bergqvist har tidigare skrivit en bok om Härskartekniker som jag tyckte var väldigt intressant. Den handlade om båda sidorna, både den som härskade och den som blev härskad över och hur man kände igen beteenden och även hur man kunde förebygga dem.

Den här går igenom generationerna från de som är födda på 30-talet och framåt. Intressant även om det är lite väl kategoriserat emellanåt. Vanliga uttryck för de olika generationerna, vilka kläder som användes, filmer, musik etc. 

Kristian Lundberg är en författare jag ska lyssna mer på. Han har tidigare skrivit flera deckare som jag ska ge mig i kast med efter Koppel.

Det här är en självbiografi och författaren själv läser. Funkar bra fast han är skåning ;) Boken handlar om hur han hamnar i ekonomiska svårigheter och restskatt och efter 20 år som författare inte kan försörja sig längre. Han får jobb som timanställd på ett bemanningsföretag i Malmö hamn, ett tufft jobb där han är den ende svensken i sitt arbetslag. Han berättar också om sin uppväxt med sin schizofrena mamma som är ensam med sina fem barn.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....