Fortsätt till huvudinnehåll

London dag 1 - 29 juli

Så var det då äntligen dags för vår efterlängtade Londonresa. Det har blivit lite tradition nu att vi gör nån slags roadtrip i månadsskiftet juli/augusti tillsammans med Ann-Mari och Peter. För två år sen åkte vi till Helsingfors och förra året var det Sala, Norberg, Rättvik och till sist Dalhalla där vi såg och lyssnade på Kraftwerk. Det finns inte dokumenterat här på bloggen eftersom jag hade en bloggpaus då.

Efter en ok flygresa, inköp av Oyster resekort och lite undersökning av resväg så åkte vi tunnelbana till Bayswater och letade oss fram till hotellet som låg 2 kvarter därifrån och var framme där vid halvtretiden. Efter att ha checkat in så gick vi ut för att hitta nånstans att äta, vid det laget så började mitt humör dala neråt fotknölarna som det gör när jag blir för trött och hungrig. Hittade en italiensk restaurang så det fick bli en carbonara, inte den bästa jag ätit men kanske 6/10 på Bernts och min Carbonara-skala.

Bernt ser nöjd ut, framme, fått mat och kanske tom en öl :)


Peter är fokuserad, på matsedeln eller öl-listan kanske.....

Ann-Mari drömmer om allt vi ska hinna med under vår Londonvistelse....

Peter har visst inte ställt in skärpan på sin kamera så det är därför bilden är suddig om nån undrar....

Typisk engelsk taxi, fast i en fin blå färg istf svart. Nån sån åkte vi inte, fast vi tänkt det. Var så bekvämt med bussar och tunnelbana.

Telefonkiosker finns och vissa har tom wifi.

Mätta och nöjda var det dags att börja utforska omgivningarna. Vårt hotell låg längst upp i vänstra hörnet på kartan alldeles bredvid Kensington Garden och Hyde Park så det fick bli första målet för dagen.

Vackra parker med mycket träd och fina ställen att koppla av, springa, leka eller vad man nu vill göra.



Kensington Palace där Prins William och Kate bor.

Vackra alleer.

Minnesmärken efter Prinsessan Diana finns lite överallt. 
Nu är jag inte speciellt rojalistisk men Prinsessan Diana var en fascinerande person och jag tycker det är tråkigt att hon dog så tidigt och tragiskt. 

En fontän till minne av Diana

Fontänen som är en ellips där man får plaska med fötterna men inte bada.


I the Serpentine, sjön mellan Kensington garden och Hyde Park finns massor av svanar och andra fåglar. De här ser ju nästan lite kära ut.

Vi stannade och fikade, vissa kanske tog en öl och vid bordet bredvid matade de svanarna så där samlades en hel hög.
I bakgrunden bakom bryggan höll de på med yoga på brädor ute i vattnet, såg lite häftigt ut när de balanserade på brädorna. Tyvärr hann de avsluta sitt pass innan jag kom på att jag borde gått dit och fotat. Orutinerat.

Ann-Mari ser rätt nöjd ut

Peter också

Sen fortsatte vi strosa genom parkerna, hittade en fin lila växt som jag inte vet vad den heter.

Rostiga, mossiga staket kan också vara vackra.

Intressant fontän


Det var massor av rullskridskoåkare i parken och när vi kom ut ur parken för att fortsätta ner mot Buckingham Palace kom ett helt gäng och samlades på gatan sen när det blev grönt drog de iväg. Vet inte varför eller vart de var på väg.

Buckingham Palace, sista sevärdheten för dagen. Drottningen var inte hemma så henne fick vi inte träffa, men slottet var öppet för visning men vi hoppade över det. 

Stora porten var stängd så där fick vi inte gå in.

Måste vara varmt med pälsmössan i värmen, det ser ut som om den går ner över ögonen så han kanske inte ser nåt heller och det är väl lite dumt om man ska vakta slottet kan jag tänka.

Nöjda med dagen och lite trött i fötterna, i alla fall jag, gick vi ner till Victoria station och tog tunnelbanan tillbaka till hotellet. En bra första dag i London. Lagom varmt och inget regn.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....