Fortsätt till huvudinnehåll

Barcelona

En dag som började tidigt.Taxin hämtade oss klockan 4 för att ta oss ut till Arlanda. Flyget landade en kvart före utsatt tid. Flygbuss till Universitat och sen gick vi till hotellet som ligger ett par kvarter längre upp. Fick hotellrummen direkt också.

 Utsikt från balkongen i vårt hotellrum.

 Detalj från husen mitt över korsningen.

Lite hungriga så åt vi lunch på Cellar de Tapas. Bra mat som vanligt där.

 Strosade ner till Placa de Catalunya och alla duvor. Lite läskigt men flickan på bilden verkar rätt obekymrad.

 Bernt, Ann-Marie och Peter ser nöjda ut.

 Undrar vad han pekar på och pratar om.....

 Gick ner för Ramblas, hus mycket folk som helst

 In på den gamla marknade med ännu mera folk.

 Macaons, kan vara den bild jag är mest nöjd med idag :)

Roligt att titta och kolla på allt som finns där.

 Fräsch frukt

 Perfekta mellanmål

 Körsbär

 Chili, fast damen i det ståndet tyckte in om att man fotograferade och höll upp en skylt framför min kamera. Men en bild fick jag i alla fall.

 En jättefin portal i en kyrka vi var in i. Ser ingenting ut från utsidan men jättefin inuti.

Den gamla katedralen. Var inte in där.

Sen fortsatte vi in i de gamla gotiska kvarteren, jag hittade till slut igen gatan med pärlbutiker. Lite stopp för vätskekontroller och kaffe. Vi kom tillbaka till hotellet vid 17-tiden. Vilade ett par timmar innan vi gick ut och åt middag vid 20-tiden. Italienskt på La Tagliatella.

På vägen tillbaka till hotellet gick vi förbi Casa Battlo som är fint upplyst. Blir ett besök där senare när det är öppet.

En trevlig första dag i Barcelona. Känns bra att vara här igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte men det spelar ingen roll..... Roligt att resa med Ann-Marie och Peter också.

Inte jättevarmt men helt ok väder att strosa runt i, 17-18 grader. Lite sol, nån regndroppe.

Livet är gott :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....