Fortsätt till huvudinnehåll

Livet på landet

Igår var det 7 månader sen Stråtis blev vårt. Vi har varit här i stort sett varje helg sen dess och trivs så bra här. När vi kom hit i fredagskväll kände jag hur jag landade. Det har varit en ganska hektisk vecka på jobbet och i fredags kändes det som om min all min sociala energi tog slut på jobbet. Då är det skönt att ha förstående kollegor. 

Vaknade i lördagsmore med en lyckokänsla över att vara här och fortfarande förundran över att detta är vårt. Här kan jag landa och vänta in min själ. Har lite olika "teman" som jag håller på med när jag är här. Den här helgen är det rita och måla mandalas. Det har varit mycket kristaller ett tag nu. Får skriva mer om det i ett eget inlägg tror jag.

Ett knippe bilder från livet på landet.....


Förra helgen köpte vi en kruka med små påskliljor och Bernt hittade en fin hink i ladan som blev perfekt till den. Den pryder sin plats på bron här.



Fortfarande lite snö kvar och väldigt blött så det går inte att göra så mycket ännu. Fruset i odlingslådorna också men ett par veckor till så.... En hel del att göra, det ska bli ett potatisland längst ner i vänstra hörnet på bilden. Kolla vad det finns för växter, buskar och träd och se i vilket skick de är. 



Den stora ytan på andra sidan, snö där också. 



Nu börjar de komma upp saker i rabatterna av alla de 250 (eller vad det nu var) som vi grävde ner i höstas. Som jag har längtat efter våren.



Mera lökar på gång. Har ju hunnit glömma allt jag satte i höstas så det blir en överraskning att se vad som kommer upp :)




Inomhus pågår det också odlingar av tomater, blomkål, kryddväxter mm. Ovan är det squash som vi skolade om igår. De ser kraftiga och fina ut. Vi ställer ner värmen till 10 grader på helgerna och vet verkar vara bra för växterna. 


Ett litet experiment med att ta nedersta delen av stjälkselleri och plantera. Ser ut att fungera bra. Får se hur lång tid det tar innan det blir skördedags. Jag gör en grön smoothie varje morgon med selleri, avokado, spenat mm. Kan bli självförsörjande på allt utom avokado då....



En tur till Bollnäs igår och besök på Granngården och Mobackes. Hittade äntligen frö till Japansk lykta eller Judekörs som de heter. Plus en massa annat. Blir till att planera och gräva rabatter. Plats har vi ju så det räcker.


Föll för en fin Ranunkel som ska få en plats nånstans så småningom.

... och en  Förgätmigej..... 


Bernt har snickrat lite, det finns en del virke i vedboden som går att använda. En sågbock blev det i höstas till all ved som ska sågas. En vedklyv står på inköpslistan.



Ett  planteringsbord är helgens skapelse. Ska köpa bets till det så det blir bättre skyddat mot väder och vind om det står ute.


Snickare Bernt in action.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....