Fortsätt till huvudinnehåll

Astrofoto

Det är intressant hur saker faller på plats och utvecklar sig. Har fascinerats av alla häftiga bilder av norrsken och astrofoton som jag sett på sistone. Gick med i en fb-grupp för några månader sen där jag såg att en fd kollega MK var med som tar jättefina bilder. Bra grupp med bra stämning och kul att se andras bilder och kommentarer även om jag hittills inte varit så aktiv.

För några veckor sen erbjöd sig en av medlemmmarna W att bjuda hem oss som var intresserade och hålla en teoridel på nån timme och att vi sedan skulle gå ut och praktisera det vi gått igenom. Det skulle ske i lördags, bra väder var beställt och uppfyllt, och goda förutsättningar för fina bilder, kanske tom lite norrsken.

Tyvärr så blev det inte av eftersom W som bjudit hem oss till sig vaknade med feber och lunginflammation. Alternativa datumet lördag den 16:e var inte så bra enligt prognosen heller. Tisdagmorgon, eller natt hade hon skrivit i vår grupp att vi var några som ville komma hem till henne på tisdagskvällen för lite teori om hur hon gör och sedan ut och fota så var vi välkomna. Fanns chans till norrsken dessutom. Såklart ville jag vara med på det.

Jag, MK och en till åkte ut till henne och hon pratade om hur hon tar sina bilder, Vad man ska tänka på, objektiv, inställningar, Lightpainting osv. Hon kör Canon så jag köpte en billig adapter för att kunna låna objektiv av henne ett Fisheye som jag har tagit bilderna nedan med. 

Lite molnigt bitvis men rätt coolt i alla fall.

Tagit rakt upp mot himlen, Karlavagnen mitt i. Ser ut som ett hjärta har jag fått som kommentar på fb och insta.

 Lite mera stjärnor.

Hmm ibland blir det inte som man tänkt sig....

Bytte till min vidvinkel objektiv senare, tyvärr så fick jag inte till skärpan till nån av bilderna då man faktiskt ser grönt norrsken.

En kul och lärorik kväll/natt. Kom hem vid 2 på natten, det är väl nackdelen då jag är rätt beroende av att få sova för att orka jobba dagen efter.

Tog lite sovmorgon och kom till jobbet vid 10 då var alla platser i vår del upptagna så jag satte mig i en annan del bredvid en tjej jag pratat lite med då vi träffats på gymmet. Berättade att jag var trött eftersom jag varit ute och fotat på natten. Åh fotar du, säger hon, det gör jag också. Sen pratade vi foto och bestämde att vi ska luncha och gå ut och fota tillsammans.. Hon kör också Sony och har med sig sin kamera jämt typ,. Det är så kul att träffa likasinnade. Det händer så mycket spännande saker, nya människor, lär mig nya saker. Synkronicitet som jag skrivit om förut, lite flow och vortex på en gång typ.

Efter jobbet blir det foto i Kungsan av körsbärsträden bl.a :) I'll be back.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....