Fortsätt till huvudinnehåll

MacBeth bestyr

I söndagskväll bestämde jag mig för att skrämma liv i min MacBookPro även kallad MacBeth, som jag köpte för fem år sedan. Har startat den en gång senaste året men tänkte att den kanske skulle få följa med på semestern så att jag kan redigera bilder och kanske blogga lite också.

Senast jag anväde den så var det på mitt förra jobb så att jag hade installerat lite saker jag behövde där, bl.a för säkerhet osv så det kändes bra att börja med en fräsch installation. Den säger också att den vill ha ett nytt batteri, och det kan den väl få tycker jag, att ett 5 år gammalt batteri dör är ju ändå inget konstigt.

Började med att radera hårddisken som man ska göra och sedan den återställningsversion av operativet som finns på en partition på hårddisken. Fick nåt konstigt felmeddelande.

Nåväl då fixar jag väl en boot-usb med operativet på. hmm hur laddar man ner Maverick då?
Google är min bästa vän! Fixade en usb-sticka med Maverick och försökte installera. Gick inte att installera, filen verkar ha blivit skadad eller förändrad. Gör om installationen på stickan, funkar inte nu heller. Testar med Yosemite, senaste versionen av Mac-OS, samma sak där. Då håller jag på och ger upp, kollar vad en ny MacBook Air kostar, alldeles för mycket! 

Googlar en massa och hittar felmeddelandet på apples hjälpsidor och då beror det på att datumet i datorn är fel. Antar att det är så att iom att batteriet dött har systemdatumet blivit återställt till 2001 och för att installera Maverick eller Yosemite måste datorn ha ett datum senare än 2013-10-01. Gå till systeminställningar och sätt datumet. Hmm jag har ju inget operativ och inga systeminställningar. Fixade till rätt datum och voila så installerade den Yosimite.

Kan ju bara säga att jag kände mig väldigt nöjd halv ett i natt när jag fick installationen att fungera. 

Nästa steg är ett nytt batteri. Så google igen och ett samtal till Apple i Täby som bara säljer batterier med installation, eftersom det är svårt att byta själv (lossa ett antal skruvar, ta bort bakstycket, lossa en kontakt och två skruvar, dit med nya batteriet.... ) och ingen tid den här veckan såklart. Nu har jag beställt ett batteri och ska byta det, väldigt snabba var de dessutom, en halvtimme efter att jag beställt och betalat så får jag en bekräftelse på att det är skickat. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....