Fortsätt till huvudinnehåll

Grekland, Rhodos, Lipsi

Igår var det äntligen dags att åka på vår efterlängtade greklandsresa. Tre år sen vi var här sist så nu var det verkligen dags.  En rätt planerad resa den här gången med boende, färjor osv. Flyget bokade vi redan i januari när Norwegian hade billiga flygbiljetter.

Miss Black skjutsade oss ut till Arlanda och vi var där i god tid. Sen gick det jättesnabbt med både incheckning via automat, automatisk väsk-drop och sen säkerhetskontrollen så vi hade gott om tid innan avgång. 20 minuter försenade kom vi iväg. Rätt behaglig flygresa förutom lite skrikande småbarn och sen ett gäng överförfriskade killar i övre tonåren som inte var medvetna om vilka röstresurser de har, eller också kanske de ville dela med sig till hela planet vad det hade att säga.

Fram kom vi och tog en taxi till gamla stan i Rhodos där vi bokat rum. En pratsam taxiförarare och en pratsam värd på hotellet som bjöd på hemkörd suma (druvsprit) så diskuterade vi läget i Grekland och fick höra deras tankar.  Det blev sängen direkt sen för vi var trötta och skulle upp tidigt nästa morgon. Hotellet var väl inte världsklass men det var läget och att ha nånstans att sova som var viktigt, dessutom nära till hamnen nästa morgon.
Intressant utsikt från hotellrummet i Rhodos.

Utsikt till vänster, fina dörrar men eldragningen kanske lämnar en del övrigt att önska.

En fin morgon nere vid hamnen, fint ljus och Turkiet i bakgrunden.

Katamaranen mot Lipsi. Färden tar ca 4,5 timme och gör stopp på några öar. Framme i Lipsi fick vi ett varmt mottagande av Anna och Nico. Kindpussar och kramar så jag trodde nästan att Anna inte skulle släppa taget om mig. De är så härliga, fikade sedan med nästan hela familjen och fick höra om vad som hänt sen sist.

Bad och sol har vi också hunnit med, det fick bli stranden närmast idag, Lindou som ligger 100 meter bort.

Nicos båt, fick frågan om vi ville följa med honom ut och fiska ikväll. Men det kanske blåser för mycket. Hoppas få tillfälle till det innan vi åker härifrån.

Icke så traditionella grekiska båtar, men kreativt. Även om jag gillar lila och rosa så tycker jag nog tt det är finare med blått-vitt.

Min senaste gadget funkar alldeles utmärkt. En mobil-router med ett grekiskt datasimkort istället för att lägga massor med pengar på surf via Telia. 

Nu visade det sig att Anna har installerat wifi för gästerna så det använder jag nu. 

Vårt rum med utsikt över hamnen.

Vy in mot staden med piren där alla fina båtar brukar lägga till.

Till sist, vår klematis på balkongen hemma blommar så jag tog en bild innan vi åkte. Hoppas den överlever målningen av fasaden som jag hoppas är klar när vi kommer hem, och att alla byggnadsställningar är borta.

Nu dags för mat, tror det blir svärdfisk som de visst hade på Teologos ikväll.

Kalispera!

Kommentarer

  1. Åh så härligt :) Vad fint det ser ut där :) Har ni bott på samma hotell många gånger? Bokar ni resa o hotell separat? -*nyfikenienstrut*
    Ha en fantastisk semester!
    Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har bott på samma ställe ett antal gånger, andra också men här trivs vi bäst. Vi hyr en studio som det heter här, dvs rum med dusch och kokmöjligheter. Vi bokar alltid separat. Kollar efter billiga flygstolar. Ibland förbokar vi rum som här hos Anna annars är det alltid fullt där vi vill bo. När man kommer med färjan till en ö står det alltid rumsuthyrare där så det brukar alltid finnas nånstans att bo. Lipsi är en väldigt lugn ö, finns inget att göra mer än att sola, bada och äta på nån av restaurangerna. Frågar man inte får man inget veta :) Kramar <3

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....