Fortsätt till huvudinnehåll

2015 - Recap

2015 - Recap

Även 2015 var ett rätt magert år när det gäller bloggande tyvärr. Har inte haft inspirationen och har massor jag velat blogga om men har inte haft inspirationen riktigt. Ska se om jag kan hitta igen den i år.

Så här skrev jag i min förra recap för 2014:
2015 vill jag
  • ha ett bra liv tillsammans med finaste mannen
  • att familjen får ha det bra, vara friska och lyckliga
  • resa
  • äta bra och nyttigt, dvs ekologiskt, lite kolhydrater och inget socker 
  • sticka och handarbeta mycket och lära mig mera
  • ha ett roligt intressant stimulerande och utvecklande uppdrag på jobbet
  • skratta och vara lycklig
  • fortsätta att utvecklas personligt, lära känna mig själv ännu bättre
  • gå en högskolekurs som jag kommit in på
  • gå mera kurser i skapande.
  • hitta på roliga saker med Bernt och resten av familjen
  • träffa mina fina vänner ofta och mycket
  • träna
Hur blev det då?

2015 var ett bra år. Många roliga saker och upplevelser.
  • Bernt och jag har gjort en massa roliga saker förutom resor, som att upptäcka saker i vår hembygd som hängbron över Indalsälven och Meåfallet. Sen en tur till Norrköping och Getåravinen mm.
  • Bernts födelsedagsfest som blev jättelyckad, vi höll till här hemma med en gäng goda vänner och släktingar. Vi var lite oroliga för att vi skulle få vara inplastade pga fasadrenoveringen men två dar innan så tog de bort plasten. Lite tråkigt väder, men humöret var på topp. Jörgen och Jennie gjorde en fantastisk insats med att fixa drinkar, serva med mat osv till alla.
  • jag har utvecklats i mitt jobb, hittat min plats eller hur man ska uttrycka det. Har kommit över värsta rookie-perioden efter snart två år och tror jag tillför en del positvit till min grupp.
  • sonen och svärdottern flyttat igen, tillbaka till Östersund. Lite tråkigt tycker jag men viktigast är att de trivs och har det bra. Jag har ju dessutom haft förmånen att kunna bo hos dem några veckor under hösten när jag jobbat i Östersund.
  • dottern flyttade först hem till oss några månader i väntan på sin lägenhet. Ungefär samtidigt träffade hon pojkvännen, som är jättetrevlig, så vi såg inte så mycket av henne. Nu har hon flyttat in i sin egen nya lägenhet. 
  • haft många fina, roliga träffar med vänner, fikat, skrattat, ätit, stickat, målat mm.
  • Min nya kamera!! Min Precious II, Sony A7. Är så nöjd med den. 
  • Våra två fjällturer med La Famiglia, först Dromskåran och sedan Blanktjärnsrundan. Även om jag tyckte det var skitjobbigt med Blanktjärnsrundan och ville att de skulle lämna mig där men fantastiske sonen såg ju till att jag orkade hela vägen.
  • Turen till Växjö med IL och LÅ och flygfesten med Red Arrows. Jättekul, med både fotande och god mat. Vi hann dessutom med både ett besök i Vadstena, Ellen Kays hus, Kosta Boda glasbruk och ett besök i Kalmar. 
  • Vi har satt upp gardiner i vardagsrummet efter att ha bott här i nästan två år!! 
Resor har det blivit ganska mycket av, förutom de jag skrivit om ovan inom Sverige så blev det några utanför landet också.
  • Började året på Kap Verde och det var en jättebra resa. Adopterade en sköldpadda, Benji, som förhoppnings simmar omkring i havet och har det bra.
  • Grekland, älskade Grekland. Tog flyget till Rhodos och sov över där för att sedan ta katamaranen till Lipsi där vi fick ett varmt mottagande av Anna och Nico. Sköna lata dagar med bad på Katsadia, lunch på Delilah och sen middag på nån av restaurangerna eller på balkongen med färsk fisk som Nico fångat och grönsaker från Annas odlingar. Sedan vidare till Tilos som var en ny ö för oss. Dit ska vi åka igen. Har hittat var vi ska bo nästa gång, vi hade ett bra boende med fantastisk utsikt men det passade inte oss riktigt. Hittade en bra restaurang där vi åt nästan alla luncher och där ska vi boka boende nästa gång. Hyrde bil och hittade fina ställen både att bada och äta på en fantastisk fiskeby bl.a. Tillbaka till Rhodos sedan där vi bodde sista dagarna i Haraki. Fint och väldigt idylliskt men för turistiskt. Hyrde bil och åkte runt ön.Bl.a till Prassonissi och kollade på kite-surfare och andra surfare.
  • Årets tredje resa gick till London med AM och P. En jätterolig resa. Vi hann se och göra mycket, äta god mat och njuta och tillvaron. Bernt fick en tur med London Eye i födelsedagspresent inklusive champagne och det var en höjdare, på flera sätt. Kanalturen på Regent's Canal var jättebra, att se marknaden på Portobelly Road, strosa i Hyde Park och Kensington garden, afternoon tea på Kensington Palace mm mm. Dessutom 6 dagar utan en droppe regn. Jag vill åka dit snart igen.
  • Barcelona, 5 dagar i underbara Barcelona. Vet inte hur många gånger vi varit där 6-7 men jag/vi får nog aldrig nog av den staden. Bortsett från att vi blev attackerade med hamburgerdressing när vi kom fram så var det en fantastisk resa. Vi strosade runt i staden, åkte upp till Parc Guell, tog en dagstur med tåg till Figueres och tittade på Dali-museet som var en upplevelse, åt god mat, hittade nya bra matställen, handlade garn - i alla fall jag, drack vin, fotade, njöt av tillvaron. Mitt knä funkade bra mha inflammationshämmande och smärtstillande.
Kreativitet
  • Vedic art kurserna, har gått grundkursen, 3 helger och första helgen på fortsättningskursen. Så utvecklande och inspirerande. De 17 principerna som Vedic Art bygger på kan användas inom alla aspekter av livet. Kurserna har gett mig så mycket dessutom har jag lärt känna nya fantastiska människor.
  • Mandalas, att rita/måla mandalas har också utvecklat mig. Dessutom är det ett fantastiskt sätt att koppla av och bara vara. Medititivt, bra övning att fokusera, om jag inte är fokuserad blir inte linjerna som jag tänkt mig.
  • Att jag börjat använda stålstift och akrylbläck när jag ritar mina mandalas, är lite kär i pennorna och färgerna. Framför allt guld på svart. Dessutom fick jag en jättefin reservoarpenna av La Famiglia på min födelsedag och sen köpte jag en, betydligt billigare i Barcelona.
  • Fotat en del, mycket med mobilen och en del med min nya kamera. 
  • Stickat en hel del, mest sockor för att det är så avkopplande. Jobbar på att göra klart saker och att inte öka min stash. Har väl gått så där, men jag har i alla fall stickat upp mer garn än jag köpt.
Mående och personlig utveckling
  • många lyckliga dagar, har min fantastiska familj och vänner som betyder mycket. Har lärt känna en del nya människor och fördjupat vänskapen med andra. 
  • lärt mig mer om mig själv på olika sätt, är mera jag än jag nånsin varit
  • förbättrat min hälsa med att äta bättre mat, mera ekologiskt och sånt som min kropp mår bra av. Mycket mindre socker och kolhydrater.
  • när det gäller träning finns det förbättringspotential, köpte ett träningskort och tränade 4 gånger, tycker inte om det gymmet så i år blir det ett annat mitt gamla som jag gillar bättre. Många promenader har det blivit så det ska jag fortsätta med. 
Finns säkert mera som jag inte kommer ihåg just nu.
2016 då???
Det mesta är redan så bra i mitt liv även om det kan förbättras. 
  • resor, en eller två är under planering
  • fortsätta med Vedic Art, måla, utvecklas
  • kanske knyppling eller nåt annat skapande
  • fortsätta min personliga utveckling och bli ännu mera jag
  • hoppas på att ombildningen till bostadsrätt blir klar snart
  • hitta på roliga saker med Bernt och resten av familjen
  • träffa mina fina vänner ofta och mycket
  • skratta och vara lycklig
  • träna
  • äta bra och nyttigt, dvs ekologiskt, lite kolhydrater och inget socker 
  • få ordning på mitt knä så att jag kan gå och röra mig 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....