Fortsätt till huvudinnehåll

Äntligen semester och resdags

Kan väl lugnt påstå att jag  utnyttjar semestern till max i år. Svarade på sista mailet 16.05 och stängde av dator och mobilen efter det. 17.18 kom taxin och hämtade oss och tog oss ut till Arlanda.

Lite blandad kompott av bilder, både från min iPhone och kameran. Lite semesterdagbok som är kul att gå tillbaka till.... hur var det nu egentligen den där sommaren 2016 när vi var på Tilos.

Norwegian fick den stora äran att ta oss till Rhodos, tycker verkligen inte om att flyga men det är ett bra sätt att ta sig fram snabbt. Trång och bökigt och så mycket stök med säkerhetskontroller osv. Men stickor och stickning får man ju ha med sig som tur är. 

Framme i Rhodos kl 1 på natten lokal tid gick vi till vårt boende i Paradisi, ca 500 meter från flygplatsen. Halvvägs dit kom hyresvärden och mötte oss och visade oss till vårt rum eller lägenhet kanske man ska säga. Väldigt bra boende när man kommer fram mitt i natten och jättetrevlig hyresvärd.


Fanns "alllt" i lägenheten, tom tvättmaskin, fast det hade inte vi nåt behov av.

Ser väl inte så mycket ut för världen, men däruppe till vänster bodde vi.

Nästa dag när vi sovit ut, ätit lite, surfat, diskuterat lite inför nästa resa med sonen så gick vi ut för att ta lokalbussen till Rhodos stad. Varmt och skönt, så det var bra att vänta i skuggan på bussen som kom efter 40 minuter, de ska gå en gång i halvtimmen men det är väl lite si och så med det. Vi kom fram i alla fall.

Vi hade några missions att göra när vi kom fram till Rhodos stad. 
  1. Köpa biljetter till färjan
  2. Hitta nånstans att lämna väskorna tills vi skulle åka, det fick vi göra på resebyrån
  3. Mat till mig, en hungrig Lisa är inte god att tas med.... till Bernt också såklart, blev öl och vin till det så det var bra


4. Köpa ett rit/skissblock till mig för att rita/måla mandalas. Pennor tog jag med mig men inget block.
    Hittade en bokhandel och en skissbok.
5. Kaffe - det fick bli Starbucks som faktiskt var sådär.

En fiskare nere i hamnen, såg inte om han fått någon fisk


Fina stenläggningar i gatorna finns lite överallt, vilket jobb det måste vara att skapa dem. 

De tre möllorna och fästningen, en typisk siluett av Rhodos.


Så var det dags att gå till färjan som skulle gå 19.00, vi var ute i god tid och tur var väl det. Färjan gick från yttersta piren så det blev en lång promenad. Båten avgick i tid och efter  en hel ok båtresa på nästan 3,5 timme var vi framme på Tilos. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....