Fortsätt till huvudinnehåll

Epta Piges (7 källor) och en lååååång tunnel

Sista två dagarna var vi på Rhodos, hyrde bil och åkte runt tillsammans med SF och C. Trots att vi varit på Rhodos så många gånger har vi inte sett allt. När vi bodde i Lardos för ett antal år sedan fick vi en karta av hyresvärden Vasilios med saker han tyckte vi skulle se och vi har nog betat av de mesta av de 12-15 saker han tipsade om.

Den här känner vi inte igen att vi har sett. Det var C som hade läst om den. Epta Piges, dvs 7 källor som rinner fram ur berget med friskt klart vatten som sedan fortsätter ner i kanaler och genom en tunnel och ut i en sjö och ett vattenfall, vidare i en kanal som jag inte vet var den slutar.

Ankor simmade runt i den lilla sjön vid entren.

Små söta gässlingar

Vi började med tunneln, av med skorna och ner i det iskalla källvattnet. Det gjorde ju inte så mycket att vattnet var kallt när det var ca 35-37 grader i luften. 

Tunneln är 186 meter lång, ca 60 cm bred och ca 180 cm hög. Den byggdes under italienska ockupationen, har tyvärr inte hittat mer info det skulle vara intressant att veta mera.

Bra att vara normallång ibland så man slipper böja huvudet som Bernt fick göra. När man går in i tunneln blir det kolsvart, liite läskigt. Jag gick in i ryggsäcken på mannen framför några gånger, men men så är det. 

Jag tyckte det var skitläskigt rent ut sagt. Hade jag gjort en konsekvensanalys innan (vilket jag oftast inte gör innan jag ger mig in i saker) så hade jag kanske varit en erfarenhet fattigare. Det går inte att vända så det var bara att fortsätta gå. Andas in, andas ut..... Att "se ljuset i tunneln" var en lättnad kan jag säga. Har inte funderat så mycket på det men jag kryper ogärna ner i mörka trånga utrymmen, rädd att inte ta mig ut kanske vet inte..... 

Det sägs att om man går genom tunneln så blir man 10 år yngre, sägs också att man blir av med alla sina fobier. Känner mig ju ung och fräsch så det funkade nog ;)

Mitt i finns en vädringskanal eller vad det kallas. Funderade på att klättra upp och ta mig ut där men skippade det.

Ute ur tunneln skyndade jag mig att fota Bernt som nu blivit 10 år yngre. Han ser nöjd ut :)

Tunneln och kanalen utan människor.

Kanalen i tunneln mynnar ut i en liten sjö med turkos/grönt vatten. 

Ett litet vattenfall i slutet av sjön.

Så vackert hjul eller vad det kallas.

Nedanför vattenfallet.

Testade att ta några bilder med lång slutartid på vattenfallet. Hade inget stativ så skärpan är inte perfekt, men ok ändå tycker jag. 

Kanalen fortsätter efter vattenfallet. Vi gick en bit men sen var det svårt att ta sig fram. Man fick balansera på den smala kanten av kanalen eller gå i kanalen. På sidan var det 10 meter rakt ner med en massa stenar och sånt. Vi vände och gick tillbaka istället. 

Påfåglar gick lösa vid de 7 källorna och vid serveringen. De vet väl att de får mat av turisterna. Sen kan man ju fundera om bröd verkligen är bra mat för fåglar......

Helt hysteriskt vid de 7 källorna, en turistbuss kom precis före oss så det var folk överallt. Trots att det står att man inte ska kliva ner i vattnet så är det ändå fullt med folk som gör det. Själva källorna vara numrerade och finns runt omkring vid stenarna i bilden. Många som passade på att fylla sina vattenflaskor också vet inte om det är nåt speciellt med vattnet, hälsobringande kanske. Gav upp med att ens komma nära när det var så mycket folk.

Lite lugnare när vi gick därifrån.

SF letade och hittade tillslut en påfågelsfjäder. Vacker. 

När vi var nöjda med Epta Piges så var det havet som hägrade. Underbara vackra varma fina Medelhavet, saknar dig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....