Fortsätt till huvudinnehåll

SHR, sommarvärme och sol.....

Förkylningen är bättre men är fortfarande lite snuvig, jobbade hemma onsdag - fredag för att inte smitta ner mina kollegor, och det är de ju glada för..... Men det är nog inte bara förkylning, tittade på Dr Åsas program som handlar om doftöverkänslighet (SHR - Sensorisk hyperreaktivitet) och då är det ju inte bara som jag inbillat mig utan det finns ett namn på det.

Jag har ju varit känslig för dofter i många år så det känns skönt att det inte bara är inbillning. Det är alltså ingen allergi utan en överkänslighet och därför hjälper inga allergimediciner.... Kan ju också förklara varför jag är så trött periodvis, vi var ute och gick en dryg timme sent igårkväll och det doftade så mycket överallt av syren, doftschersmin, kaprifol mm och sen var jag helt slut och sov jättelänge.... + att jag sovit en stund ute i hammocken efter middagen också ;)

Var till doktorn i fredag och visade upp mitt eksem, eller mitt nästan avsaknande av eksem kanske jag ska säga. Det är nästan helt borta nu, sååå skönt.

Kanonväder i helgen, tänk om det kunde vara så här hela sommaren, det är så skönt med varma sommarkvällar, men tyvärr så verkar det bli sämre tills mitten av veckan och regn nästa helg när jag ska åka till Malmö. Men det kanske hinner ändras.

Imorgon är det jobb igen.... hur tänkte jag när jag sa att jag skulle jobba imorgon??? Har ju fått den som kompensation för nationaldagen som infaller på en lördag. Men jag får väl ta den en annan dag istället då.


En bild från Ammerån i Överammer där jag är uppväxt, mamma och jag var upp en sväng för att hon skulle hämta lite saker ur huset.

Vår julros blommar för första gången, tror vi haft den tre år och vi grävde ner den i en av planteringslådorna tillfälligt... nu blommar den så fint så nu törs vi ju inte flytta den.

Åsså våra Löjtnantshjärtan..... att naturen kan skapa så vackra saker och dessutom upprepa det hur många gånger som helst....

Vår Rhododendron/Azalea blommar också, förra året kom inga blommor men den kanske har etablerat sig nu så att det blir ännu flera tills nästa år....

Änglatrumpeterna har kommit hem från sitt vinterboende på B's jobb. Han fick kapa dem rätt mycket för att få in dem i bilen så de ser rätt ynkliga ut.... undra om de kan bli så här stora i år också....

Potatisarna har kommit upp, åtminstone blasten, satte dem för 3 veckor sen och täckte med gräsklipp när jag klippte gräset första gången för två veckor sen. Att det är nät och galler över är för att hindra kvarterets katter att använda lådorna som toalett. Längst upp till höger ser man Julrosen.

Vi var ner till Favvan, kvartersbutiken, idag för att köpa tändvätska, det blev ett helt gäng med blommor också, bl.a de här som står på bron i en nyinköpt kruka. Dessutom ett gäng tagetesar, några dahlior + lite annat. Det är så roligt att plantera och göra fint.

Önskar alla en fin vecka...♥ ♥ ♥

Kommentarer

  1. Härligt att läsa om SHR, jag har jätteproblem bara med dofta gott på jobbet personer fortfarande, nu har jag fått damerna att förstå, men där återstår en del herrar ;) eller vad man ska kalla dem...
    Tack för länken..ska genast läsa mer!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är lite otäckt att läsa om doftöverkänsligheten... tycker ju att samtliga uppräknade symptom stämmer på mig! Man kanske inte borde läsa sådant egentligen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....