Fortsätt till huvudinnehåll

Udden








Årets andra ? promenad ut till udden. Såg så fint ut när vi gick ut men det blåste kallt som attan, då är det bra att ha en jacka med huva :) Det blev i alla fall två timmar ute och lite bilder, se ovan. Kollade efter blåsippor men det verkar vara för tidigt.

I övrigt är livet gott, idag har vi bokat en kryssning nu i vår, det ska bli kul, behöver saker att se fram emot.

Snöar ute nu, blir det "snökaos" igen då :)

Sovdags snart, eller borde väl varit egentligen redan, "ska bara" kolla klart på Lisbeth Salander först.
Imorgon är det programmering som gäller. 

Tjolahopp, önskar alla en bra vecka!

Kommentarer

  1. Du tar så fantastiska bilder! Hur snygga som helst. Vad använder du för objektiv och inställningar?! Jag känner mig helt lost på allt sånt. Vill ju ha ett nytt objektiv, men vet inte vad. Sugen på makro. Är det bra?!

    Här snöar det (igen). Suck, vill ha tussilagon i dikena och fågelsång.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Cissi, vad glad jag blir när du säger det :)

    Jag använder mest mitt 18 -250mm objektiv http://www.sony.se/product/ddl-aps-c-lenses/sal-18250#pageType=Overview det fixar allt från 45 cm och uppåt, så det är jag jättenöjd med. Passar mig perfekt eftersom jag inte orkar hålla på och byta objektiv,

    Köpte ett makro före jul och det är jättekul att använda, tänkte testa mer när det blir vår och ut och fota blommor och sånt, annars kan man ju alltid leka och testa.

    Mina inställningar på bilderna är:
    ISO 200
    Vitbalans = Skugga
    Jag kör på A-läget på kameran, dvs jag ställer in bländaren när jag fotar, för närbilderna på isen och kaveldunen f/5.6 och f/6.3 för att få skärpedjup.
    På den första bilden f/13 och på de andra två f/18.

    Efter det har jag justerat exponeringen lite i Lightroom innan jag exporterat dem till jpg.

    Hoppas det är till nån hjälp.

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....