Fortsätt till huvudinnehåll

Utskrift av bilder

För första gången på evigheter har jag beställt kopior av några bilder som jag tänkte lämna in till en fototävling på jobbet. Sent ute eftersom jag velat fram och tillbaka om jag ska vara med eller inte. Skickade iväg bilderna digitalt till fotobutiken och fick betala dyrt för att jag ville ha dom idag dessutom.

Åkte ner till fotoaffären i eftermiddags och kollade på bilderna. Besviken som tusan.

Jag förväntade mig att den skulle se ut som den nedre bilden som jag justerat i Lightroom för att få det rätt med färger, ljus etc den känslan jag vill förmedla med bilden och som jag såg det då den där fina kvällen när vi stannade vid Indalsälven i Gevåg.....


Nu är det väl inte riktigt så illa som den här bilden visar, jag fotade av den utskrivna bilden med mobilen så det är lite dålig skärpa.....

Men det som stör mig är att det är alldeles för mycket gult. Gräset ska vara grönt som på den nedre bilden. Killen i fotobutiken gjorde om det tre gånger så det här är den bästa!! Han kunde inte ta bort mera av det gula. Jag hade som tur var bilden i mobilen så jag kunde visa vad jag förväntat mig.



Det killen i fotobutiken sa är att de automatiskt justerar alla bilder de får in innan de skrivs ut för att de ska bli så bra som möjligt efter som 99% (enligt honom) inte har gjort någon bearbetning av de bilder de vill ha utskrivna.

Han gjorde om utskrifterna av bilderna tre gånger som sagt utan att göra den automatiska justeringen men ändå blev resultatet inte bra. Jag kunde ju inte förvänta mig att det jag såg på skärmen eller i min mobil var det jag kunde förvänta mig eftersom min skärm inte var kalibrerad med deras skrivare. Förvisso men nånting stämmer inte. Tror jag ska ta med mig samma bild till en annan butik och se vad jag får för resultat då.

Så, frågan är då, ska jag lämna in bilden eller inte? De andra 4 är ju rätt ok med vad jag förväntat mig.

Lesson learned!
- Var ute i god tid med att skriva ut bilder.
- Välj en annan fotobutik, kom ju på vilken jag ska använda, den som mina fd kollegor som är fotonördar använder. Jag kommer INTE att anlita den i UV Centrum igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....