Fortsätt till huvudinnehåll

Dromskåran

Bernt och jag åkte upp till Östersund i torsdags och i fredags gjorde vi en liten fjällvandring med våra barn. De var uppvärmda eftersom de varit på en tvådagarstur redan innan till bl.a Blanktjärnarna och sovit över och då var även Erika med.

Jag har aldrig vandrat i fjällen så det här var premiär för mig. Funderar ju egentligen över varför jag gör det eftersom jag avskyr uppförsbackar. Men men det var inte så jobbigt som jag trodde och det var häftigt och kul. Dessutom jätteroligt att göra det tillsammans hela familjen även om Erika inte kunde följa med. Min vrist som jag stukade för en vecka sen på Tilos höll hela vägen också.

Jag är nog starkare än somliga tror.... Det var kul och det kan definitivt bli flera vandringar i framtiden.
Här är vi redo för take-off. 

Runt 8 grader och mulet. Men Jörgen, Jennie och jag körde med shorts/korta tights, är det sommar så är det. Även Jämtländsk sommar.


Dromskåran är en sk sadelskåra som bildades av en smältvattensjö för flera tusen år sen när inlandsisen smälte. Den är ca 1 km lång, 70 meter djup och 150 meter bred.

Började med att gå uppför slalombacken, lite blött längst ner och vi gick väl inte bästa vägen och blev lite blöta om fötterna men det gick bra det med. 

Häftig utsikt när man kommit en bit upp i slalombacken, jag stannade ju såklart och fotade lite då och då. 

På andra sidan ån ser man Hovdebackarna, där har jag åkt skidor, det var där jag åkte utför första gången för en massa år sen.

Nu  har vi tagit oss upp för slalombacken och gått på högra sidan om skåran.
Bernt är "on top of the world"


Mobiltäckningen är bra uppe i fjällen. Bernt lägger ut en bild på facebook antar jag.
Lite blåsigt och kallt högst upp fast vi var varma efter ca 2 timmars vandring uppför.

Till vänster börjar skåran och långt där borta ser man Storsjön.

Skogsstjärnor växer lite här och var.

Lappljung

Bernt stå längst fram i bilden och ungefär mitt i bilden så ser man lite vitt och blått, det är Jörgen och Jennie som hittat ett bra fikaställe till oss. Fikat smakade förträffligt bra och även mackorna :)


När vi fikat gick vi i skåran tillbaka. På högra sidan ser man stigen som slingrar sig. 
Stenigt, smalt ibland och man fick klättra vissa partier för att ta sig fram.

Jennie och Jörgen på den smala stigen

Häftiga vyer.

En lite fjällbäck som letar sig ner längs bergskanten


Mera klättring

Jörgen blickar ut över nejden

Här ser man Hovdebacken

Jörgen har tagit sig över till andra sidan skåran och funderar på om han ska klättra upp för berget. Ingen bra ide tyckte jag.

Närmar oss slutet av skåran


Hjortronen blommar

Vissa är snart mogna

Fina lavar på stenar.
 
Nedanför skåran kom vi in i ett skogsparti som var jättefint. 
Vi gick/hoppade över bäcken åtminstone 3 gånger.

Samma bäck igen

Hönsbär, det blir röda bär på dem

Fina som jag inte kommer ihåg vad de heter just nu

Häftiga lavar på en sten, ser ut nästan som brons. 

Efter ca 4 timmar var vi tillbaka till bilen, hade gått ca 1 mil då och 11000 steg. 
Fick lite stöd av Jörgen på några av de branta partierna då jag tyckte det var lite jobbigt. Är lite feg men blir säkrare när jag gått ett tag. En härlig upplevelse. Lite kallt men ändå helt ok. Blåste där vi satt när vi fikade men sen när vi gick inuti skåran var det lugnare och nästan varmt bitvis.

När vi kommit ner till Hallen lyste solen och Storsjön låg glittrande blå nedanför. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....