Fortsätt till huvudinnehåll

Haraki och Lindos

I torsdags eftermiddag lämnade vi Tilos och tog katamaranen till Rhodos. Framme på Rhodos tog vi en taxi ut till flygplatsen och hämtade en hyrbil som vi ska ha tills på söndagkväll när det är dags att åka hem. 

Blev lite besviken när vi kom fram till Haraki eftersom jag var helt övertygad om att jag bokat ett rum mot havet, men det hade jag tydligen inte enligt hyresvärden så jag diskuterade en lång stund med honom. Det fanns en större studio som vi kunde få hyra i två nätter vilket skulle ha inneburit att vi måste flytta sista natten och det kändes jobbigt. Den var dessutom bra mycket dyrare eftersom den var med 4 bäddar istället för den vi har med två. Jag var väl inte mitt bästa jag då, en trött och hungrig Lisa är inte så kul, så när vi installerat oss gick vi och käkade och det är som magiskt, en Lisa med mat i magen är mycket trevligare, som tur är har ju Bernt koll på det och kan se till att jag äter även när jag inte tycker att jag behöver :)

Det blev bra i alla fall med vårt rum, skönare sängar än på förra stället som knakade så fort man rörde sig och jag som rör mig ofta i sömnen gjorde ju att Bernt vaknade varje gång jag vände mig. Wi-fi funkar också bättre här. 
Nåväl, stranden är bra med små och större mjuka stenar, det följer med lite stenar hem till kommande mandalaprojekt. Havet underbart, varmt och skönt. Solsängarna också sköna. Vi åt lunch på den restaurangen som hade solsängarna där vi låg.
Haraki är inte så stort och det ligger lite båtar längst till höger på stranden. En jättefin strandpromenag med restauranger och lägenheter. Uppe på berget ligger Feraklos fästning som sägs vara den sista fästningen av Johanniterriddarnas som föll i turkarnas händer. Den har även varit fängelse. Dit kan man klättra men det har vi inte gjort även om utsikten säkert är enastående.

När vi hade ätit lunch första dan här så skulle vi gå tillbaka till stranden, det är en brant trappa ner och jag missbedömde nog avståndet på det sista trappsteget ner till stranden och ramlade. Jag brukar inte göra illa mig när jag ramlar men den här gången fick högra vristen sig en törn och svullnade upp. Jag satt ganska länge med foten i vattnet och det gjorde nog att det inte blev värre än det var. Men frampå eftermiddagen bestämde vi i alla fall att det var bra att uppsöka ett apotek och införskaffa ett vriststöd och kylliniment eller vad det heter.

Det fick bli en tur till Lindos, som är en gammal stad nån mil nedanför Haraki. Väldigt turistisk med små smala gränder och mycket 

Ovanför Lindos stad finns Akropolisklippan med lämningar från antikens grekland.

Lindos åsnetaxi


Fångade en otroligt vacker solnedgång igårkväll när vi gick en sväng runt Haraki innan middagen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....