Fortsätt till huvudinnehåll

Lördag

Det har regnat idag också, fast inte lika ihållande, mera skurar, lite sol emellanåt. Idag har har vi gått runt i gamla stan, de gotiska kvarteren, massor med smala gränder, roliga affärer och allt möjligt att titta på.

Fina blommor i ett stånd längs Las Ramblas.

Ett nytt paraply har införskaffats, lite bättre kvalitet än det förra som såg ut som plockepinn när vi kom hem igårkväll. B hade väldigt roligt åt mina försök att hålla ordning på det när det vände sig åt fel håll och spretade åt alla håll.... han fick dessutom göra en snygg räddning när det blåste ut i gatan....

Mmmm många godsaker finns det också.....

Ett besök på den "nya" marknaden hann vi också med, inte lika stor som den gamla och inte lika mycket folk och aktivitet, men det kanske beror på att det är lugnare nu när julhelgen är över.


När vi var nöjda med gamla stan gick vi till Arc de Triomph, Triumfbågen som ligger i utkanten av gamla stan och alldeles i närhetn där vi bodde förra året.

Nedanför Triumfbågen ligger Citadellparken, med dammar och grönområden.

Utsikt från parken mot Mont Juiac, berget dit vi var första dan. Högst upp ser man borgen som ligger där, den har vi inte sett, ännu.

Spöklika träd i parken, vet inte vad det är för sort.

När vi kom tillbaka till hotellet så var det fullt med poliser utanför och runt hela Placa de Catalunya, sen fungerade inte nyckelkortet till rummet så jag gick ner till receptionen för att de skulle fixa det och då mötte jag 4 poliser nere i foajén. Jag frågade i receptionen vad som var på gång eftersom det var så många poliser utanför men fick nåt svävande till svar att det var väl för att det var så mycket folk ute och de fått nån indikation på nåt.... ???!!! Frågade vad poliserna gjorde inne på hotellet och då säger portiern att de bara lånat toaletten.... hmmm

När vi gick ut igen vid halv nio så stod polisbilarna fortfarande kvar utanför hotellet med blåljus på, men ingen verkade nämnvärt bekymrad om det så det kanske hör till vardagen här...

Efter att ha gått runt en bra stund och kollat in restauranger som slutade det på en italiensk restaurang, La Tagliatella. Åt en spagetti Carbonara och den var suveränt god. Efter lite komplikationer med beställningen så blev det bra, servitören var inte så bra på engelska och vi kan inte många ord spanska, fast nu har jag lärt mig att fråga efter notan på spanska i alla fall....
Tjejen på tapas-stället vi åt på tidigare idag log brett när jag gjorde det och sa att det var perfekt.

Många steg har det blivit idag: 22086!!

Imorgon är sista dagen här.... en vecka går fort. Men nästan allt har varit jättebra så här långt. Vi kommer nog att åka hit igen :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....