Fortsätt till huvudinnehåll

Måndag i Barcelona

Efter att ha sovit rätt länge och ätit frukost gick vi ner för Las Ramblas, massor med människor, föräljare, restauranger och ett härligt gytter.

En fantastisk dag, toppenväder, kan inte bli bättre....

Där finns det också en massa levande statyer, många väldigt skickligt sminkade som de ovanför. För en liten slant så rör de på sig eller så kan man bli fotograferad tillsammans med dem om man vill.... det ville ju inte jag då... Räcker med att titta och fota för min del.

En bit ner på Las Ramblas finns den stora marknaden, där man säljer allt, kött fisk, fågel frukt godis osv.
Läckert med så många sorters godis.....

Nere i hamnen står Columbus staty på en stor pelare, man kan åka upp i den och titta på utsikten 60 meter upp. En vy över hamninloppet. Från tornet man ser mitt i bilden kan man åka linbana över till Mont Juiac och titta på Olympiabyn, muséer och annat eller bara njuta av utsikten.
En vy mot Las Ramblas.

Vi åkte inte linbana upp till MontJuiac utan tog bergbanan istället, sedan gick vi till en restaurang och åt tapas och drack ett glas vitt vin.

Utsikten från restaurangen mot båthamnen och Aquaria mm


Så här nöjd var Bernt när vi satt där och njöt av utsikten.

Tyvärr så var han inte lika nöjd en stund senare när vi skulle betala notan och han upptäckte att hans plånbok var borta. Troligtvis har den försvunnit ur hans jacka som hängde över stolen när vi satt där. Såååå trist.
Så nu har vi ägnat tid att ringa banken, polisen och spärra Bankkort och körkort. Som tur är så hade han plockat ur alla andra kort ur plånboken, men det är ju en massa besvär ändå och sedan blev han ju av med de Euro han hade i plånboken.
Dessutom så är ju varken B eller jag speciellt ovarsamma men de är skickliga. Men men det är en ny lärdom.

Nu ska vi gå ut och se om vi hittar en ny plånbok till Bernt och äta middag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....