Fortsätt till huvudinnehåll

Julafton i Barcelona

Började dagen med en fantastisk hotellfrukost, av de hotell som jag bott på är det nog topp 1 eller 2 när det gäller frukost. Där finns allt + att man får en omelett eller äggröra tillagad efter eget önskemål, det har jag bara fått på hotellet in Bangalore förut.

Hittade igen "min gata" och "min restaurang", verkligen snällt att döpa dom efter mig, dom har iofs glömt att jag stavar Elisabeth med h, men jag tänkte inte påpeka det nu när dom varit så snälla..... det är sånt man får ta ;)

Sen gav vi oss ut mot de gamla kvarteren/ gotiska kvarteren.

 Där finns fina hus med fina dekorationer...

... fina gatskyltar...

 Sedan gick vi ner till den marknaden, där finns allt i matväg och lite till.

maffigt med så mycket grönsaker osv...

 
... vidare ner till hamnen och tittade på alla båtar, en skog av master.
...gick igenom utställningen för Barcelona World Race Expo, en massa aktiviteter pga det i hamnen, bl.a låg det flera tävlingsbåtar där.

 Fortsatte ner till stranden, soligt och fint men inte direkt badtemperatur.

 Bernt matchar himlen och havet i sin blå jacka.

 Tog linbanan upp till Mont Juic, med en fantastisk utsikt över stan....

 Vätske- och matkontroll ;) Tapas och vitt vin. Det var här som Bernt blev av med sin plånbok för två år sen, känns som man är lite nojjig efter det, har järnkoll på väska, kamera, plånbok osv. 

 Så kom vi fram till Miro-museet som var ett av målen för dagen, en lång väg dit, men det var sevärt och intressant. Lånade varsin audio-guide när vi gick runt. Förutom Miro-utställningen så var det en utställning om engelska konstnärer från andra världskriget fram till 1968. Några timmar senare var vi nöjda med att ha berikat oss kulturellt....

... så då tog vi bergbanan ner till stan igen och sedan tunnelbana till hotellet.

Siesta i vanlig ordning, sen gick vi upp till en italiensk restaurang som heter Samoa, tradition nu, tredje gången vi äter där på julafton. Blev dock lite besviken på maten men efterrätten Creme brulee Catalana var god. 

Ännu en underbar dag i Barcelona :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....