Fortsätt till huvudinnehåll

Magnolia och körsbärsblom

Nu är snart min fjärde vecka här i Köpenhamn slut. Om en timme ska jag åka ut till Kastrup och ta flyget hem. Som det ser ut så går ju alla flyg i tid idag, sist jag åkte ut till Kastrup var det inställt.

Lite blandade känslor att jobba här, fast sista dagarna har jag haft en massa AHA-upplevelser, dvs saker börjar ramla på plats och jag förstår mer av vad som händer i projektet. Det är ett rätt stort projekt med 108 personer (kanske fler nu) från en massa olika länder så det är rätt spännande.

Här är lite av senaste veckans bilder. Har tagit många fler men är dålig att uppdatera.


En bild från i måndagsmorse, åkte ner i söndagskväll bara för att det är så jobbigt att kliva upp på morgonen speciellt om jag ska hinna till morgonmötet klockan nio....

En militärbåt som det stod guidad visning på, men den fanns ju inte kvar när jag gick hem på kvällen annars kanske det hade varit nåt att titta på.


En fin bild av en portal tycker jag.


I det här huset tillbringar jag mina arbetsdagar, trivsamma lokaler och fin utsikt över Kastellet och hamnen.


Går förbi Amelienhave varje dag och nu har jag kollat flera dar för att se när Magnoliorna börjar blomma och det gör dom nu. Så underbart fina. Det här är en bild från imorse. Så häftigt att se dom växa utomhus, har ju bara sett dom i ett växthus och på trädgårdsmässan förut.


Körsbärsträden blommar för fullt också, tyvärr för höga för att jag skulle kunna ta en närbild med iphonen. Var visst en bra bit kvar innan de blommar i Kungsan sa B.



Mera fina blommor....

Äppelblommor kanske....


Statyn David av Michelangelo står utanför ett Den konglige afstöbningssamling, ett museum med avgjutningar av kända skulpturer från olika delar av världen.


När jag gick förbi där igår på väg till hotellet så såg jag att det var öppet så jag gick in och tittade. Rätt intressant att vara lite kulturell även om jag inte var överdrivet entusiastisk. Det jag uppskattade mest var nog Venus från Milo, eller Afrodite, och Michelangelos Pietá även om det bara är kopior. Den riktiga Pietá såg vi ju i St Peterskatedralen i julas.

Nej nu drar jag härifrån. Börjar bli rätt tomt här, det är ju ledig dag här i Köpenhamn imorgon och jag är också ledig. Så skönt......

- Skickat från min iPhone

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....