Fortsätt till huvudinnehåll

Östersunder mm mera

Ett lite regnigt och kallt Jämtland mötte oss, lite bättre väder på fredagen men med regnskurar från och till. Jag åkte till Hammarstrand och hälsade på min mamma och hjälpt henne med lite av varje. Passade på att prata med lillebror lite också.

Drog tillbaka till stan vid fyra för att träffa "tjejerna" vi som hållit ihop från gymnasiet, 4 av 5 är rätt bra uppslutning, dessutom förstärkta med B och H. Jag är ju dessutom yngst i gänget ;)

Trevligt blev det i alla fall. Var på en Japansk-koreansk restaurang som jag inte ens visste fanns i Östersund, fast å andra sidan har jag inte bott där på nästan tio år....

Sammuraj var det ja..... trevligt och god mat. Blev en Bento för mig, dvs 4 små rätter på japanska, Yakiniku, Yakitori, friterade räkor och ett par sushi-bitar.

Min "lyckokaka" innehöll följande, så nu är det bara att vänta på de goda nyheterna.....

Mmmmm smarrig efterrätt.

Ett öde Östersund utanför restaurangen, köptemplen hade stängt för dagen.

Åt andra hållet lika tomt....

Så vi fortsatte Prästgatan bort i "Min lilla stad" för dom som inte vet så handlar "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad" om Östersund, den som Gunnar Viklund sjöng in. Skriven av Per-Martin Hamberg som bodde i Östersund under antal år och skrev den sen han flyttat till Stockholm av längtan tillbaka enligt Wikipedia.

När vi åkte upp i torsdags så letade jag upp alla versioner av den som fanns på Spotify, hittade 5 olika. Tycker nog bäst om orginalet med Gunnar Viklund.

Nåja, vi fortsatte bort till "messmörstorget" som det numera kallas pga de messmörsfärgade omdiskuterade stenarna som numera pryder Stortorget, och gick in på Bishop Arms.

Ett glas vitt vin för mig blev det.

Imponerades över den fina samling muggar dom hade i en hylla, med olika kungligheter....

Stortorget.....
Långt borta syns gustvsbergsbacken, ser ut att vara lite snö kvar i den, häftigt ljus med dimman över berget. Sen vet jag inte om Munkvagnen är nån direkt prydnad. Men munkar är gott!

En trevlig dag och kväll.

Nu ska vi snart dra ner på stan en sväng.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....