Fortsätt till huvudinnehåll

Blærebetændelse eller bättre att bli sjuk hemma....

Blærebetændelse eller urinvägsinfektion som det heter på svenska....

Har i alla fall fått antibiotika nu efter att ha tillbringat en dag i sängen med "Stör ej" skylten på dörren. Tror det är första gången jag använt den.

Insåg imorse att det inte funkade att gå till jobbet, var kallsvettig när jag ätit frukost så jag återvände till sängen, försökte få tag på min danska kollega för att få hjälp att hitta en läkare men ringde även till min husläkare som skulle ringa upp.

Hade lite känningar igår av att det var nåt på gång så jag köpte en tub Tranbärsbrus för att se om det hjälpte. Det gjorde det ju så jag åkte till Köpenhamn som planerat kände mig lite olustig till mods men det fick gå ändå.

Husläkaren ringde upp på eftermiddan och sa att jag inte bara kunde ringa och be honom skriva ut medicin utan att ha tagit prover och undersökt mig. Så då sa jag att då får jag väl åka hem då eftersom jag var i Köpenhamn. Klart han skulle hjälpa mig sa han och fixade ett recept.

Frågade i receptionen och de sa att jag kunde åka in på Rikshospitalet på akuten där men sa att det tar nog längre tid än att åka till Malmö på apoteket. Det tar en halvtimme med tåg till Malmö.


På väg till Kongens Nytorv så gick jag förbi den här fina Magnolian.

Köpte en pölse på vägen, kom på att jag faktiskt inte ätit nåt sen frukost, min första här i köpenhamn. Vad innehåller dom eftersom dom är så röda?



Tack vare gps-en i min iPhone gick det snabbt att hitta till närmsta apotek i Malmö.

Så det blev en femdagarskur så snart är jag fit for fight igen.


Tillbaka till Nyhavn


Mera Nyhavn

Åsså andra sidan med alla restauranger.

Jag intog middagen på hotellet, frikadeller med kartoffelmos eller vad det hette.
Nu är det sovdags, ska nog göra ett besök på jobbet imorgon.


Skickat från min iPhone

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....