Fortsätt till huvudinnehåll

Böcker, Togo mm

Tre böcker jag läst/lyssnat på i sommar som alla tre är bra och på så olika sätt.

Ängelns lek är andra boken av Carlos Ruiz Zafon, den första heter Vindens skugga och den blev jag nästan lite kär i. Har hört så många sen som också tycker om den. Ängelns lek, är lite mera mystisk och utspelar sig också i Barcelona, bara det är ju en höjdare. Jag hade lyssnat på halva boken men kommit av mig i boklyssnandet, sen köpte Bernt den för att ha som reseläsning i Grekland, så då läste jag den andra halvan. Första gången på närmare tio år som jag läst en bok och det känns jättebra.

Eftersom jag kommit igång med läsandet så ville jag ha nåt mera att läsa efter Ängelns lek, så då hittade jag den här på ett ställe vi bodde på i Grekland. En riktig feelgood bok, rätt förutsägbar i handlingen men väldigt inspirerande med alla hattar och beskrivningar. Den boken hade jag troligtvis inte läst om jag inte hittat den där, sen blev den kvar på nästa ställe vi bodde på :) det funkar så....

Den här blev jag nyfiken på, utspelar sig i reklambranschen och det är två parallella historier om David, huvudpersonen. så kapitlen delas upp i före och efter så man måste få veta vad som egentligen hände då som förändrade allt, och så det mystiska hotellet Tabula Rasa också.... Den har hållit mig vaken om nätterna. Gillar den skarpt.

Det värsta med att lyssna/läsa riktigt bra böcker är att de tar slut och sen ska man hitta en ny som är lika bra.... vad ska jag läsa/lyssna på nu? Nån som har nåt tips?

Apropå Togo då.... Igår ringde Bernt mig på jobbet och berättade att han skulle åka till Togo ett par dar, jag lät nog lite förvånad för jag funderade vad han skulle göra där..... dessutom associerade jag Togo till Västindien, fast det var nog Tonga jag tänkte på då, Togo ligger i Västafrika. Men han skulle till Tobo som ligger betydligt närmare :) 

Annars är det mest fokus på jobbet känns det som, mycket att göra och jag misstänker att projektet blir förlängt. 

Ska ta tag i träningen snart igen nu när min rygg/höft är bra igen. Misstänker att det hände nåt när jag ramlade i Aten men två besök hos naprapaten har fixat det. 

Känns lite konstigt att vara ensam hemma i två dygn efter att Bernt och jag har varit tillsammans 24/7 under de senaste fem veckorna. 

Nu sovdags. Kalinichta!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....