Fortsätt till huvudinnehåll

Fotokurs

Ikväll var det andra och sista gången med Magnus Linbom om naturfotografering. Tills idag så hade vi fått i läxa att ta två bilder med tema minimalism och enkelhet och det kan man ju tolka på många olika sätt. 

Jag har tänkt lite som Magnus gör i sina bilder att ha fokus nära och sedan låta bakgrunden vara diffus. Sedan testade jag lite olika beskärningar och det här var den jag bestämde mig för, ett utsnitt av bilden med vassen i fokus och jag är rätt nöjd med bilden. Fick bra kritik på den också. Just att perspektivet är sånt att vassen går över horisonten och att det stämmer så bra att det är en öppning i kustremsan där. 

Tänkte nog inte så mycket när jag tog bilden, men kommer nog att tänka mera framöver när jag väljer hur jag fotar. Intressant att höra vad andra ser i en bild, jag såg nya saker jag inte tänkt på i mina bilder.

Totalt så var det 28 bilder vi tittade på och det är verkligen fascinerande hur olika man tolkar ett tema. Mycket intressant och lärorikt att titta på andras bilder också. Vi fick inte veta vem som tagit vilken bild förrns vi gått igenom alla bilder och då fick fotografen till varje bild berätta hur man tänkt med bilden och det var inte alls den person man trott som tagit bilden.

Den andra bilden jag hade med var den här, också rätt ok men där var det flera som störde sig på vasstrået i bilden som går upp mot stenen, och det hade jag inte ens sett.... 

Egentligen hade jag tänkt en annan bild men den blev inte bra hur jag än gjorde. Men det är ju först när man tar in bilderna i datorn man ser hur det blev, och de bilder man trott mest på kanske inte alls är bra...

I varje fall en mycket lärorik kurs, känner mig lite sugen att ut och fota igen. Just nu är det så fint härute med alla träd som är fulla med rimfrost och snö, bäst att passa på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....