Fortsätt till huvudinnehåll

Söndan bara försvann....

Så känns det i alla fall. Sov länge, B åkte iväg på ett av sina uppdrag och jag gick ut i skogen strax efter tolv. Blev ingen Kent utan en bok i örat i stället. Är lite begränsad när jag inte har min nya fina telefon med 8GB minne utan bara en reserv med 1GB minne, då får man välja.

Hittade lite kantareller på första stället dit jag var förra helgen med min granne, men sen hittade jag inte igen var vi var så det blev mycket gående. Hittade nån enstaka här och där. Tog landmärke på en tall på ett hygge för att veta var jag skulle gå, var på väg hemåt trodde jag. En stund senare var jag vid samma tall igen.... hmmm.
Hittade en bra väg hem där det växte både gula och höstkantareller, höstkantarellerna var väldigt små så de får växa på sig några dar. När jag äntligen kom hem så hade jag varit ute nästan tre timmar. Jätteskönt.

När jag kom hem så höll dottern och B på att kolla igenom kartonger från förrådet. Dottern går igenom sina lådor vad hon ska behålla och inte nu när hon flyttar. Har lovat hjälpa henne på tisdag med att flytta säng osv.

Kantarellerna jag hittat, ca 1 liter totalt, åt vi till fläskfilé och egen nypotatis.

Har inte alls gjort det jag föresatt mig att göra idag, men det gör nog inget, det finns ju kvar. Mår bra av att gå i skogen och så nöjd att jag känner igen höstkantareller också nu.

Mår bättre nu i alla fall..... finns hopp. Men om man alltid känner sig glad och lycklig så vet man ju inte skillnaden. Lite som Alfons mamma brukar säga, det är bra att ha det tråkigt, för annars uppskattar man inte det roliga när det kommer.

Önskar alla en bra vecka, och en kram till M som verkar ha det jobbigt.

Kommentarer

  1. Så sant så sant, att om man alltid är glad är skillnaden inte märkbar! och bra jobbat, att göra något som du gillar..det är ngt som jag ska bli bättre på..skogen väntar för jag vill känna luften under mina vingar snart! ;)kram och ha en fin vecka!
    Di

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....