Fortsätt till huvudinnehåll

Tji bredbandstelefoni

Jag gav upp till slut. Pratade med Telias expertsupport som säger att så kan du inte göra när jag vill ha två routrar kopplade till varandra. Koppla din NAS till gatewayen var det svar jag fick för 19:- i minuten, kom med nåt bättre för dom pengarna tyckte jag...... Problemet med de gateways de levererar är att dom är så hårdkodade så man får inte ändra nåt. Jag frågade om han inte kunde låsa upp den till mig men det kunde / ville han inte och när jag frågade vad som hände om jag återställde den till fabriksinställningarna så skulle den automatiskt hämta ner alla förinställningar igen..... Funkar säkert jättebra för dom allra flesta.

Tilll slut gjorde jag det, men det funkade inte heller. Skulle ju dessutom bli rätt värdelöst om jag inte kunde komma åt NASen från de stationära datorerna.




Så nu är mitt kära modem tillbaka på plats igen och kommunicerar hur bra som helst med min router och NAS. Enda tråkiga är väl att det faktiskt var lite högre hastighet med gatewayen 18/2,5 är rätt bra av 24/1.




Nya muggar på jobbet, i alla fall sen jag var där sist, försöker dom pigga upp oss med lite glada färger månntro..... fast det är ju fortfarande slöseri med engångsmuggar.

Har haft in bilen på service idag, "min" bil + att dom fixade lite annat så det blev dyrt men bilen känns som ny igen. Fast den har ju gått 12000 mil utan att vi kostat på den mer än service så det är inget att säga om det.

Tror det blir en rolig vecka, återkommer om det, lite roligt och impulsivt. Men nu ska jag sova. Är trött som en gnu... eller nåt... . Imorgon är det fotokurs igen :)

- Skickat från min iPhone

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....