Fortsätt till huvudinnehåll

Ig Nobel och konsten att skjuta upp saker

När jag pratade med dottern imorse så pratade vi bl.a om att skjuta upp saker som vi och säkert många är bra på. Kom att tänka på en intressant artikel/websida som en kollega tipsade om för några veckor sen, som handlar just om att skjuta upp saker och att göra det till en konst och ändå få saker gjorda

Jag har inte läst artikeln/sidan förrns nu såklart eftersom jag har skjutit upp det :)

Men vi börjar med Ig Nobel priset då, som jag inte hade hört talas om förrns jag ena dan hörde nåt om det på TV-nyheterna och nästa dag pratade min kollega om det. Typ synchronisitet alltså....

Ig Nobel priset är en parodi på det riktiga nobelpriset och delas ut i tio kategorier för gärningar som först får folk att skratta och sedan får dem att tänka efter. T.ex fem-sekunders-regeln, att mat som tappas på golvet inte blir kontaminerad om man tar upp den inom fem sekunder.

John Perry, filosofie professor vid Stanford har skrivit en artikel om konsten att skjuta upp saker och fått Ig nobelpriset för det. Han menar att "uppskjutare" inte får något gjort, tvärtom de får massor av saker gjorda men inte det som står överst på priolistan. Så att om man istället högst upp sätter något som är viktig och ska vara klart en viss dag/tid, men som egentligen inte är det så får man andra saker gjorda utom just det.

Typ att om det viktigaste som fanns var att se till att alla pennor var vässade så skulle inga pennor bli det eller alla musikfiler sorterade på datorn eller vad man nu kan hitta på....

Intressant ska funderas vidare på och testas.

Här är länkarna till artiklarna
http://chronicle.com/article/How-to-ProcrastinateStill/93959
http://chronicle.com/article/10-Ig-Nobels-Awarded

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....