Fortsätt till huvudinnehåll

Italien dag 12 - Pompeji och Vesuvius

Idag har vi varit till Pompeji och Vesuvius, vi följde med på en utflykt som anordnades av La Serra. Vi var ca 20 personer som hämtades upp av buss och en reseledare. I Pompeji möttes vi av en guide, en svenska som bott här nere trettio år, so gav oss en guidning på drygt två timmar av den utgrävda staden.

Staden som började byggas 6-700 år före Kristus drabbades av jordbävningar ca 70 år f.kr men byggdes upp igen tills den begravdes 79 e.kr när Vesuvio fick ett utbrott. Sedan fick den ligga begravd och glömdes bort tills en man på 1500-talet skulle bygga en kanal och hittade ruiner. Men det var först på 1800-talet man började utgrävningarna

Karta över staden

En av teatrarna där man spelade komedier, tragedier och erotiska skådespel. Alla roller spelades av män men kvinnorna fic se skådespelen förutom de erotiska som bara männen fick se.

Man hade snabbmatsserveringar redan på den tiden. Här serverades lunch, två sorters mat i de olika krukorna Middag åt man oftast hemma om man hade möjlighet att laga mat. Lägg märke till marmorskivorna som är bevarade.

En utsmyckad vägg i ett av bostadshusen. Så fascinerande att det finns kvar.

Ett av bagerierna där man bakade bröd till försäljning. De runda sakerna är kvarnar där man malde mjöl.

Det var lite av vad hon visade oss, intressant var det i alla fall. Ska nog ta och läsa lite böcker om den tiden.

Efter lunch i Pompeji, var det dags för Vesuvio. Man får åka upp till tusen meter sen får man gå den sista biten. Vesuvio är 1217 m. Jag hade bestämt mig för att gå upp men höll på att backa ur innan, trots att jag vet att jag skulle ångra mig som bara den om jag inte gjorde det.

Men såklart så gick jag upp, jag var nära att ge upp för det var varmt och lite jobbigt, Bernt har en makalös förmåga att pusha på mig att gå en bit till osv. Beundransvärt tålamod skulle jag vilja säga. Puss puss! Fast han har ju varit med förr när vi har gått över berg i Grekland för att komma till den mest fantastiska sandstrand man kan tänka sig.

Vesuvio sett genom bussfönstret

Neapelbukten, i bakgrunden ser man Capri

Neapel

Det ryker lite ur vulkanen, men inget utbrott idag som tur är....

En del av vulkanen, ser inte så farligt ut. Vesuvio hade sitt senaste utbrott 1944, som inte var så stort. Det är den enda aktiva vulkanen på fastland i Europa. Etna är den största som ligger på sicilien.

Bernt med Neapel i bakgrunden

.... och såhär nöjd är jag när jag nått toppen :)

Kommentarer

  1. Vilken härlig semester ni verkar ha! Pompeji skulle jag också vilja se. Det är så fascinerande med en hel stad som bara fastnade i tiden så där. Och hemskt...

    SvaraRadera
  2. Ja vi har det jättebra. Pompeji rekommenderas och gärna med en kunnig guide, det gav så mycket mera.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att gå på guidningar!! Men min familj brukar skämmas för att jag går slickad efter guiden och aldrig slutar fråga...

    SvaraRadera
  4. Det är väl härligt.... frågar man inget får man inget veta :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....