Fortsätt till huvudinnehåll

Lördag 5 december

Idag åkte vi till Kreml igen och gick och tittade på Muséet där vi tyckte det fick räcka med alla katedralerna igår. Så nu har jag tittat på Fabergéägg och en massa fina saker. Där finns allt från galavagnar, rustningar, massor med gåvor som de fått, bl.a en hel monter med gåvor från Sverige med fint hantverk. Sen vävnader, kläder osv. Jättekul att se, fotoförbud där så inga bilder.

Nu har jag mitt eget Fabergéägg, blev ingen bra bild men det är jättefint, med Swarowskikristaller.

Inuti ägget ligger en bil som man kan använda som brosch, men det beror på om jag kommer att nännas göra det. Men kan ju ha det att titta på i alla fall.

Utanför Kreml ligger ett torg som heter Manegetorget, det var en ridskola där en gång i tiden och man har byggt upp med mosaik som ska föreställa vatten och så en massa skulpturer.

Hästarna som pryder ena sidan av Manegetorget.

Under torget ligger ett köpcentrum i tre plan, syns ingenting utanpå att det ska vara affärer där så vi blev överraskade när vi kom in. Testade deras Food court idag och valde lite olika rätter, närmast fyllda auberginer, dom var godast, sen kycklingspett, potatiskaka och sallad.

På taket till köpcentret finns en kupol som är målad som en världskarta, vi satt längst ner under den igår och fikade men då var världen felvänd ;) men från utsidan blir den rätt.

Ännu en bild på mitt sagoslott. Det är byggt på 1500-talet och består egentligen av nio små katedraler som är sammanbunda med små gångar.

När vi skulle åka tillbaka till hotellet så gick vi ner i samma tunnelbanegång där vi kom upp på förmiddan, men på nåt sätt så blev det fel ändå, upptäckte det efter en station att det inte stämde så då klev vi av och tog nästa tåg tillbaka. Då var det ett tåg med tavlor på väggen i kupén. Riktigt häftigt, tror det stod att de var målade nångång på 1800-talet. Undrar hur länge de skulle vara fina i Stockholms tunnelbana?
Vi hittade i alla fall rätt tunnelbana och åkte tillbaka till hotellet och jag tog en siesta. Har lite mera ont i halsen idag så det var skönt att sova en stund.

På kvällen så kollade vi på internet var restaurangen som vi tänkt gå till igår låg, och vi var nog bara ca 50 meter ifrån den, men hade väl inte riktigt förstått vägbeskrivningen.

Det blev italienskt, Spagetti Carbonara, mycket gott. Tränar lite inför Italien-resan :)
Min efterrätt - Tiramisu.

B's efterrät - Pana Cotta.

Det är en liten utmaning att vara här, man kan inte läsa vad det står på skyltar och inte så många som pratar engelska. Sen är det lite som det står i guideböckerna, folk är lite buffliga och när man ska ut ur tunnelbanevagnar så är det bara att tränga sig ut. Märks att det är en stor stad också, bor 10 miljoner här, största staden i Europa och mer än i hela Sverige. Men det är häftigt att vara här och speciellt att studera människor.

Kallt och grinigt väder, runt noll men väldigt kalla grader, så jag är glad att jag har min varma vinterjacka med huva.

Nu är det sovdags så får vi se vad vi ska ägna dagen åt imorgon innan det är dags att åka hem.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....