Fortsätt till huvudinnehåll

Söndag i Moskva

Sista dagen i Moskva, tre dar går fort men jag tycker ändå att vi hunnit med en hel del, fast det är ju ändå bara en bråkdel av allt som finns att se här. Vi får ta det nästa gång, om det blir nån. Kanske skulle vara fint att åka hit på våren.

Kan inte låta bli att fortsätta fascineras av tunnelbanan, ser ut som en fin sal, bilden kommer från stationen inne i stan Apoteca eller nåt i den stilen

Kan vara lite svårt att hitta rätt när man försöker läsa på skyltarna. Vår station finns där, näst sista raden längst till vänster. Mendeleyevskaya heter den vid vårt hotell.

Typ så här.

MacDonalds finns i Ryssland också, så här skrivs det på ryska.

Söndagen strosade vi runt inne i stan innan det var dags att åka ut till flygplatsen. En fin port vi gick förbi.

Tittade lite på julmarknaden fast handlade inget.

Bolsjojteatern som håller på att restaureras, det ska vara klart 2011.

Vi gick förbi Lenin-mausoleet också och det var öppet, men vi hade inte lust att lämna ifrån oss kameror och mobiler för att gå in, då skulle en av oss ha stannat utanför och det kändes inte så kul, så vi avstod från det besöket.

Så småningom var det dags att åka ut till flygplatsen, vi åkte i god tid eftersom vi inte riktigt visste hur lång tid det skulle ta med metro, tåg och säkerhetskontroller. Vi kom ut i god tid och hann äta lite innan också.

Säkerhetskontrollen var den mest omfattande jag varit med om, man fick lämna ifrån sig allt i princip även skorna, sen gå igenom metalldetektor, ställa sig i en röntgenutrustning och sträcka upp armarna och till slut så kände dom också. En vakt letade igenom min väska och hittade de tre tändsticksaskar jag tog på restaurangen där vi åt på lördagen. De fick jag inte ta med mig. Så de får jag inte till min samling.

Flyget lyfte från Moskva 18.20 och landade på Arlanda 18.2o, så det var nästan som trolleri. Jag sov mig ju igenom resan i vanlig ordning så det var ungefär så.

Moskva är häftigt, märks verkligen att det är en riktigt stor stad med många kontraster. Europas största med 10 miljoner invånare. Skulle vara intressant att se mer gärna med guide som kan berätta eftersom det är svårt med språket, fast det är ju en tjusning på samma gång, och en utmaning att ta sig fram själv.

From Moscow with love

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Periocular dermatit

Jag har haft utslag runt ögonen sen i våras och har smörjt med kortisonsalva eftersom det var det som min husläkare skrev ut. Det har inte blivit bättre utan varit kliigt, rött och irriterat. Inte så kul heller även om det inte synts så väl tack vare glasögonen. Har trott det varit allergi och eksem och provat att utesluta olika livsmedel men inget har hjälpt. Gjorde ett allergitest också som inte visade nåt. Förra måndagen fick jag nog och tänkte boka en tid hos husläkaren men valde istället att utnyttja jobbets sjukvårdsförsäkring och fick en tid samma dag hos en hudläkare samma dag. Han tittade på mina utslag och sa att det är inget eksem eller allergi utan något som heter Periocular dermatit. Intressant fall dessutom eftersom jag har det mesta runt ögonen, vanligast runt munnen och då heter det Perioral dermatit. Han fotade mina utslag för att använda i utbildning. Tyvärr så vet allmänläkare sällan vad det är och skriver ut kortisonsalva vilket bara gör det värre. PD är

Gardiner

När vi beställde växthuset köpte vi till solskydd som ska reflektera värmen och ljuset. Men den kändes rätt tråkig så det fick bli spetsgardiner från IKEA istället. Vi använde vajrar som vi spände i taket och på väggen där taket börjar. Satte fast gardinerna med klämmor och hängde på vajrarna.   Så här blev det. Superbra tycker jag, är så nöjd. Både mysigt och skyddar mot solen.  Inifrån växthuset.  Utifrån ser det ut så här. Vi har redan tillbringat ganska många kvällar här med ett glas vin och bara njutit. Så härligt när något blir så bra som man tänkt sig. Plantorna verkar också trivas och växer som tusan.

Mina nya glasögon då....

Jag är nöjd :) Ser bra dessutom.....